В края на първото тримесечие на 2022 г. в света е имало приблизително 1,45 милиарда превозни средства, от които около 1,1 милиарда са леки автомобили. Това означава, че има кола на всеки 7 души на планетата, което към момента на писане задминава внушителните 7,9 милиарда.
Разбира се, броят автомобили не е разпределен равномерно между страните, това пряко зависи от степента на индустриализация и модернизация на икономиките, покупателната способност на населението и други фактори.
Според автомобилната дигитална маркетингова агенция Hedges & Company, около една трета от всички превозни средства са в Азиатско-тихоокеанския регион, който разполага с автопарк от близо 531 милиона превозни средства. Това включва 21 милиона превозни средства, регистрирани в Австралия, според данни на ABS.
Европа е втора в класацията с 405,3 милиона превозни средства (28%), разпределени в страни от ЕС и страните извън ЕС, докато Северна Америка – която включва Канада и Мексико – разполага с 351 милиона превозни средства (24%), от които 290,8 милиона са в Съединените щати.
- В други страни статистиката за автомобили изглежда така:
- Южна Америка: 83 милиона автомобила
- Близък изток: 49 милиона автомобила
- Африка: 26 милиона автомобила
И за да не става прекалено скучно, ще ви изненадаме с новината, че в Антарктида има около 50 превозни средства, повечето от които имат вериги, а не колела, предвид настилката и атмосферните условия.
Питали ли сте се някога от какво се правят всички тези милиарди бройки автомобили? Може би познавате устройството на автомобила, ако сте шофьор, но какви материали се влагат в направата му и защо това е важно?
От какво са направени колите
През последните десетилетия автомобилите не бяха много икономични или ефективни. Всъщност единственият важен аспект беше функционалността. Сега обаче това не е така, тъй като хората избират по-ефективни и по-безопасни автомобили, с по-малко вредни емисии и по-нисък разход на гориво.
Знаете ли например, че автомобилът, направен от най-ефективните материали, ще помогне за разхода на гориво, като същевременно осигурява необходимите функции свързани с вашата безопасност? Автомобилните производители инвестират огромни ресурси в научно-развойна дейност, планиране, дизайн и иновации за разработването на автомобил.
Има различни видове материали, използвани за проектиране на автомобили, и тези материали определят издръжливостта, дизайна и понякога скоростта и устойчивостта на автомобила. Интересен факт е, че използването на някои екзотични метали подобрява естетиката и качеството на автомобила, тъй като металите имат различно ниво на здравина, което гарантира, че клиентите получават най-доброто от двата свята.
И тъй като ние много добре знаем какво се крие под капака, в купето, гумите и всички останали компоненти на автомобила, днес ще ви разкажем подробно за всички материали, използвани за направата на коли.
Това знание ще ви бъде полезно от обща култура, но и също когато решите да продадете колата си като скрап на фирма като Екометал Инженеринг. Когато знаете от какво се правят колите, ще разберете, че тя е по-ценна, отколкото сте си мислили.
Метали в автомобилите
По тегло различните метали съставляват по-голямата част от типичния автомобил. А какво представлява металът? Това е елемент или сплав от елементи, които лесно образуват положителни йони и имат метални връзки. Металите обикновено имат подобни свойства, включително блясък, пластичност, ковкост и са добри проводници на електричество. В същото време неметалите обикновено са крехки, нямат блясък и са по-скоро изолатори, отколкото проводници на електричество.
Стомана
Стоманата е най-често срещаният материал в типичния автомобил, както е от почти един век. Здрава и сравнително евтина, стоманата е сплав от желязо и въглерод, съдържаща по-малко от 2% въглерод и 1% манган и малки количества силиций, фосфор, сяра и кислород. В допълнение към използването ѝ в автомобилите, стоманата е най-важният инженерен и строителен материал в света. Използва се за направата на всичко – от сгради и всякакви домакински уреди през кораби чак до хирургически инструменти.
На практика всяка кола на пътя е изработена предимно от стомана, включително нейното шаси и каросерия. Стоманата намира широко приложение в производството на превозни средства, тъй като е сравнително евтина и лесна за формоване с инструменти като преси за щамповане. Освен каросерии и шасита на превозни средства, производителите на автомобили също използват стомана в компонентите на окачването, частите на изпускателната система, колелата, електрическите двигатели и двигателите с вътрешно горене.
Желязо
Желязото също е обичайно използван материал за изграждане на автомобили. Този метал обаче е бил широко използван в миналото, когато все още е било трудно да се намерят други материали с по-добри качества и цени. В наши дни желязото се използва по-малко в съвременните модели, главно защото е сравнително тежко и трудно за работа. Като се има предвид това, теглото му често достига голяма издръжливост, което е причината да се използва все още за някои части на двигателя.
Алуминий
Алуминият е бързо развиващ се съперник на стоманата в производството на превозни средства и употребата му като материал за автомобилни каросерии нарасна значително през последното десетилетие. Алуминият е значително по-лек от стоманата, а също е по-здрав материал. Тези характеристики на материала го правят популярен сред автомобилните инженери, които се стремят да намалят масата от колите поради икономия на гориво и емисии. Състезателните автомобили във Формула 1, наречени „болиди“, обикновено се изработват от леки материали, композитни въглеродни влакна и други.
Преди десет години алуминият се използваше само в екзотични и луксозни автомобили, но сега много масови автомобили имат алуминиеви капаци, врати и капаци на багажника. Алуминият също печели популярност като материал за блока на двигателя, заменяйки чугуна в много превозни средства.
Мед
Медта е лъскав, червеникав елемент, който е не само един от най-използваните метали в потребителските продукти днес, но също така се смята, че е първият метал, обработен от хората, които са го формирали в различни инструменти и декорации преди десетки хиляди години. Геоложката служба на САЩ класира медта като третият най-използван индустриален метал в световен мащаб и причината за сегашната му популярност е изключителната способност да провежда електричество. Поради това медта, използвана в автомобилите, е предимно в електрическите кабели и електрическите двигатели.
Други метали
Други метали, използвани в конструкцията на превозни средства, са олово, предимно в оловно-киселинни батерии, и платина, паладий и родий – редки и скъпи метали, използвани в каталитичните конвертори.
Магнезият и титанът – два други метала, които обикновено са много здрави за теглото си, също намират своето място в някои автомобили, предимно скъпи превозни средства с висока производителност.
- Магнезий – Магнезият придоби своята популярност като материал за производство на автомобили през 70-те години. По принцип е по-лесен за работа от алуминия, както и по-здрав и по-лек от стоманата, което осигурява чудесна среда между въглеродни влакна и стомана.
- Титан – Титанът е основно екзотичен материал, който е изключително лек, здрав и устойчив на корозия от атмосферни влияния в солена вода и химикали. Трудно е да се произвежда този метал, така че често се използва пестеливо в спортни изпускателни системи на модели от висок клас. В сравнение с металите със същата плътност, титанът идва с най-висока якост, което го прави идеален материал за намаляване на общото тегло и създаване на по-твърда част в луксозни автомобили като тези на Porsche.
Стъкло в автомобилите
Всеки, който погледне кола, може лесно да види, че стъклото е основен компонент. Би било доста трудно да шофирате, ако не виждате ясно пътя, така че стъклото е от решаващо значение за всяка кола. Дали предното, задното или това на вратите, всички монтирани стъкла на автомобила са важни.
Предните стъкла са изработени от ламинирано стъкло. Стъкленото ламиниране гарантира на потребителите най-високи нива на безопасност, особено в случай на катастрофа. Ламинирането представлява поставяне на тънък слой винил между две стъкла.
За стъклото можем да кажем, че е твърд материал, образуван чрез нагряване на смес от сухи материали като силициев диоксид до вискозно състояние. След това, за да се образува стъкло, съставките трябва да се охладят бързо, за да се предотврати образуването на правилна кристална структура.
Докато стъклото се охлажда, атомите се заключват в неподредено състояние като течност, преди да се оформят в перфектната кристална подредба на твърдо вещество. Тъй като не е нито течност, нито твърдо вещество, но споделя качествата и на двете, стъклото следователно е отделно уникално състояние на материята. Освен всичко това, може да виждате право през него.
Предните стъкла, страничните прозорци, задният прозорец, огледалата за обратно виждане и вътрешните огледала използват стъкло като материал. Някои автомобилни каросерии и облицовки използват фибростъкло -пластмасов материал, подсилен със стъклени влакна.
Фибростъкло
Повечето хора смятат, че стъклото и фибростъклото са един и същ материал. Това обаче не е вярно. Фибростъклото е направено от малки тънки нишки стъкло. Това е предимно въздух, а не стъкло. Фибростъклото обикновено се сплесква в лист, произволно подредено или изтъкано в тъкан.
Фибростъклото предлага много предимства в автомобилната индустрия и изработката на автомобили. Той не е корозивен материал, така че помага да се замени стоманата в области, където стоманата може лесно да корозира.
Фибростъклото също така е огнеупорно. В случай на злополука потребителите могат да излязат от колата невредими. Може да се използва в изработката на предни брони, врати, покриви, корпуси и джанти.
Фибростъклото не се рециклира, защото смилането и нарязването ще унищожи повечето от стъклените влакна. И когато бъде унищожен, силата, издръжливостта, размерът и полезността на фибростъклото за бъдещи приложения намаляват драстично. Въпреки че фибростъклото е вид пластмаса, то не е толкова рециклируемо, колкото другите пластмаси.
Пластмасови материали в колите
Както при алуминия, неизчезващият стремеж към повишена икономия на гориво даде тласък на пластмасата като компонент на днешните превозни средства. Терминът пластмаса често се използва, сякаш е един материал, но пластмасите всъщност са широка гама от синтетични или полусинтетични материали, използвани в привидно непрекъснато разширяваща се гама от приложения.
Пластмасите, използвани в автомобилите, обикновено се произвеждат от естествени продукти като целулоза, въглища, природен газ, сол и суров нефт. Те обаче трябва да се рециклират винаги при възможност, за да се намали вредният ефект, който имат върху околната среда.
Резервоарите за гориво в много от днешните превозни средства са изработени от пластмаса, както и каросерията и елементите на тапицерията, които се виждат по екстериора на почти всяка кола. Вътре в типичния автомобил пластмасата се използва още по-широко.
Пластмасите съставляват почти всички части с мека и твърда тапицерия в повечето автомобили. Обикновено арматурното табло на автомобила, инструментите, информационно-развлекателните дисплеи, подложките на седалките, подлакътниците и конзолите са направени от един или друг вид пластмаса. Кожените повърхности за сядане често са с пластмасово покритие за допълнителна издръжливост.
Напредъкът в пластмасовите технологии също позволи на автомобилните инженери да специфицират пластмасови компоненти в двигатели и задвижващи механизми – части, които преди биха били направени от метал.
Гума в автомобилите
Когато погледнете която и да е кола, е очевидно, че изключително важните гуми са направени от каучук, така че този материал трябва да бъде в списъка, когато проучваме от какво са направени колите. Но в действителност твърдението, че гумите са направени от каучук, е твърде просто обяснение.
Според престижния Michelin, над 200 компоненти влизат в направата на една гума, като всички играят жизненоважна роля за безопасността, горивната ефективност, производителността и екологичността. Въпреки това, което може би си мислите, слоевете на протектора не са синтетичен каучук, но все пак са направени от естествен каучук, докато синтетичният каучук се използва за укрепване на протектора и осигуряване на устойчивост на допълнително износване.
Въглеродните сажди и силициевият диоксид също се използват в конструкцията на гумата, за да подпомогнат издръжливостта, докато металните и текстилните подсилващи кабели образуват скелета на гумата, придавайки нейната форма и осигурявайки твърдост. Често се добавят други химически агенти, за да осигурят на гумите уникални свойства като по-малко съпротивление при въртене/търкаляна или по-добро сцепление.
Кои компоненти и материали в колите подлежат на рециклиране
Най-често рециклираните части на автомобила включват гуми, предно стъкло, батерии, стомана и желязо, джанти, радиатори, трансмисии, гумени маркучи, килими, седалки, колани, маслени филтри и стелки. Когато една кола достигне края на жизнения си цикъл, собственикът на колата може да я продаде на фирма за рециклиране на автомобили или да я продаде на някой друг частен купувач.
Да приемем, че разглеждаме първия вариант, при който автомобилът стига до съоръжението за рециклиране. Тогава процесът преминава през четири основни стъпки. Кои са те ще ви разкажем в нова статия отново само на нашия уебсайт www.ecometal.bg!
Остави коментар