Както ви разказахме в предишна публикация, автомобилната индустрия остава стремглаво развиващ се сектор, който генерира печалби в размер на внушителните 82,6 милиарда долара само в САЩ за 2021 г. или приблизително 3% от националния БВП.
По данни на Autonews автомобилните производители се радваха на устойчив растеж през 2021 г. въпреки недостига на чипове, ниските продажби и нарастващите разходи за материали. Приходите са основният двигател на повишената рентабилност: те нарастват с 12 процента в Европа, 13 процента в САЩ и 15 процента в Южна Корея, въпреки стагнацията или спада на продажбите.
Автоиндустрията не е само статистика
Статистиката е такава, защото производителите на автомобили успяха да накарат потребителите да плащат повече за автомобили чрез по-високи каталожни цени и намаляване на стимулите, до голяма степен защото липсата на полупроводници рязко намали производството.
Автомобилните производители насочиха ограниченото си предлагане на чипове към по-скъпи модели, подобрявайки ценовия микс и повишавайки своите маржове на печалба. През 2021 г. по света са произведени 79,1 милиона моторни превозни средства, което е увеличение от 1,3% спрямо 2020 г. отново напук на проблемите с доставките и ресурсите.
Освен тези трендове в автомобилната индустрия се забелязват и други интересни области на развитие и иновации. Тъй като всички са все по-загрижени за замърсяването на околната среда поради емисиите на CO2 от превозните средства, правителствата и фирмите работят усилено, за да осигурят по-добри условия за е-мобилност.
Това се отнася до инфраструктурата за електронно зареждане: например в момента в Китай има повече от 330 000 точки за зареждане на електромобили.
Въз основа на последните новини за Европейската зелена сделка, според настоящите спецификации за въглеродни емисии, „средните емисии на CO2 от нови леки автомобили и микробуси, регистрирани в ЕС, ще трябва да бъдат с 37,5% по-ниски през 2030 г. в сравнение с ограниченията през 2021 г. ( 95г CO2/км).
За новите микробуси целта за намаляване ще бъде 31 % до 2030 г. (в сравнение със 147 г CO2/км. през 2021 г.)”. Както се споменава в Electric Vehicle Outlook 2020, въпреки че автомобилната индустрия е електрифицирана, емисиите на CO2 ще продължат да нарастват до 2033 г. и ускоряването на замяната на стари автомобили с електромобили може да промени тази прогноза.
Но днешната тема е за това как бързоразвиващата се автомобилна индустрия променя минното дело, която всъщност започнахме наскоро. В началото на темата описахме основните проблеми, породени за околната среда от цялата добивна промишленост, както и възможните решения, които могат да се приложат.
Оказва се, че производството на автомобили е пряко свързано И ЗАВИСИМО от наличието на определени ресурси, които идват от миннодобивната промишленост.
И така, нека видим…
Как бързо развиващата се автомобилна индустрия променя минното дело завинаги
През последните години електрическите превозни средства (EV) активно навлязоха на пазара, стимулирайки търсенето изцяло на различни минерали. Следователно пазарът реагира, като осигурява предлагане. Например, батериите на електромобилите сега представляват 50% от търсенето на кобалт в света.
Очаква се растежът в индустрията на електрическите превозни средства (EV) да нарасне значително през следващите години, като се увеличи от 7% от всички продажби на леки автомобили до 2025 г. до впечатляващите 38% през 2040 г.
С толкова много промени в автомобилната индустрия и законодателството свързано с околната среда, какво ще означава това за минната и металургичната промишленост, за хората, работещи в този сектор и за всички останали?
Промяна в тренда на търсенето на минерали
Докато светът гледа право към електрификацията, за да консолидира транспортната мрежа – която в момента представлява 15% от емисиите, причинени от човека – търсенето на ключови минерални компоненти нараства.
Мащабът на това нарастващо търсене е огромен, дотолкова, че вече има съмнения дали да бъде посрещнат. Изследване на Institute of Sustainable Futures показва например, че при сценарий със 100% възобновяема енергия търсенето на метали за електрически превозни средства и технологии за възобновяема енергия може да надхвърли запасите от кобалт, литий и никел.
Въпреки това търсенето доведе до голямо увеличение на броя на проектите за добив на литий, кобалт и никел. Тъй като търсенето нараства със 70 000 метрични тона годишно, броят на литиевите мини по света се е увеличил значително, а страни като Боливия отварят зони като Салар де Уюни, солена равнина с площ от 10000 квадратни километра, която съдържа огромни количества бял минерал за проучване и добив, печелейки от това.
Вече нараства и загрижеността на експертите относно щетите, които подобни скокове в добива на литий могат да причинят, ако не бъдат проверени и оценени от екологична гледна точка.
Това също е интересна тема, която може да разгледаме в блога на Екометал Инженеринг.
Добрата новина е, че автомобилният пазар насочва вниманието си към електромобилите, а минната индустрия прави иновации, за да гарантира, че може евтино и ефективно да отговори на търсенето. А то се очаква да продължи с възходящия темп.
Например, компании като „Energy Exploration Technologies“ разработват технологии като мембраните от метална органична рамка. Те могат да намалят цената на лития и да оптимизират извличането, като по този начин увеличават производството и допринасят за по-ниска крайна цена.
„Нашата цел е да разработим бързи, евтини мембрани за екстракция и разделяне на литий с високи нива на възстановяване и минимално въздействие върху околната среда“, коментира Тийг Игън, главен изпълнителен директор на „Energy Exploration Technologies“ в скорошно интервю за престижното издание Forbes. „Това от своя страна драматично ще подобри продукцията, както и икономиката на производството за съществуващите производители и техните клиенти отвъд това.“
Основните технологии стимулират инвестициите
Стремежът към усъвършенстване на технологиите и подобряване на електромобилите има ефект и върху стоките, използвани в производството на автомобили. Това вероятно ще има ефект върху добива в дългосрочен план.
„Алуминият набира популярност през последните години благодарение на сравнително лекото си тегло, което е изключително важно за електромобилите, които разчитат на тежки батерии“, обяснява президентът на „Almington Capital Merchant Bankers“ Джон Енгъл. „Затягането на стандартите за горивна ефективност също послужи като попътен вятър за алуминия.
От друга страна, стоманата е по-евтина и по-лесна за набавяне, така че производителите на автомобили преразглеждат анализа на разходите и ползите.
Не само те са заинтересовани от алуминия обаче – този материал се използва в алуминиеви сплави за изработването на различни компоненти на велосипедите.
Случвало ли ви се е да хвърлите поглед върху спецификациите на продукти, свързани с колоездене, и да забележите кодове на материали като алуминий 7075-T6, неръждаема стомана 304, титан клас 5 или въглеродни влакна T700?
Тези кодове се отнасят до степени, спецификации, химичен състав и експлоатационни характеристики на материала. Не всички видове материали са създадени еднакво и е важно да се отбележи, че само защото нещо е направено от въглеродни влакна, то може да няма производителността, която очаквате.
Алуминиевите сплави например са изкуствени материали, съставени от различни елементи от периодичната таблица (предимно алуминий (елемент 13), откъдето идва и името алуминиеви сплави).
Чистият алуминий сам по себе си е много мек и слаб материал и не е много подходящ за различни индустриални приложения.
За постигане на определени изисквания като устойчивост на корозия, здравина при определени приложения, тегло и ковкост (колко лесно се деформира) към него се добавят силикон и желязо, за да се подобри работата му. Тази комбинация от елементи е това, което наричаме сплав.
Има стотици различни степени на алуминиеви сплави, всяка с различен набор от свойства, предназначени за определени задачи.
Например, алуминий от морски клас има голяма устойчивост на корозия срещу океанска сол поради високото си съдържание на магнезий, където, ако клас с ниско съдържание на магнезий бъде подложен на същите условия, той ще се влоши много по-бързо в същата среда.
Връщайки се към автомобилната индустрия, според Джон Енгъл – президент на „Almington Capital Merchant Bankers“, „алуминият набира популярност през последните години благодарение на сравнително лекото си тегло, което е изключително важно за електромобилите, които разчитат на тежки батерии“.
Освен това затягането на стандартите за горивна ефективност също послужи като попътен вятър за алуминия.
От друга страна, стоманата е по-евтина и по-лесна за набавяне, така че производителите на автомобили преразглеждат анализа на разходите и ползите, за да имат още по-изгодни и печеливши решения.
„По същество инвестирането в основните технологии (батерии и задвижване) все повече се възприема като най-важно, което кара някои да заключат, че по-евтиният вариант със стомана е за предпочитане.
Стоманодобивната промишленост също работи върху създаването на по-лека сплав, която може да бъде пусната в търговската мрежа и би трябвало допълнително да възпрепятства навлизането на алуминий.“
Такива съображения и технологични промени са необходими, ако пазарът на електромобили наистина ще бъде силата на промяната, която се очаква от законотворците, но не и от всички еко-експерти.
Какви са проблемите със суровините
Първо, суровините, необходими за батериите, се добиват при големи човешки и екологични щети. Това се коментира и в Global Battery Alliance на Световния икономически форум.
Това включва например детски труд, опасности за здравето и безопасността при неформална работа, бедност и замърсяване.
Второ, предизвикателството за рециклиране и надвисва над единадесетте милиона тона използвани литиево-йонни батерии, които се очаква да бъдат изхвърлени до 2030 г., с няколко въведени системи, които позволяват повторна употреба и рециклиране в кръгова икономика за батерии.
Истината е, че ни предстои дълъг път, тъй като от 1,3 милиарда превозни средства в света по-малко от пет милиона са електромобили.
Сами разбирате, че постигането на коренна промяна в тези цифри ще отнеме повече от 10 години активно изграждане на станции за електромобили, инвестиции, работна ръка, а да не подхващаме въпроса и за екологичния ефект…
Ето кои други трендове в областта на автомобилната индустрия могат да допринесат за ограничаване на вредното влияние върху околната среда.
Автономно управление
Друга очевидна промяна в автомобилната индустрия е преминаването към автономни превозни средства. Изчислено е, че до 2030 г. до 70% от новите автомобили ще имат автономни функции, като 15% се очаква да бъдат напълно автономни.
В минната промишленост такива самоуправляващи се превозни средства не само биха могли да помогнат за намаляване на въглеродния отпечатък на мината, но биха могли да подобрят безопасността на работниците.
Много фатални злополуки, както по пътищата, така и в мини, могат да бъдат приписани на човешка грешка. Автономните превозни средства намаляват този риск.
Възможностите за автономно шофиране вероятно ще се превърнат в норма, дори в превозни средства от нисък клас.
Повишената свързаност на днешния свят може да позволи поток от данни между превозните средства и по-широката инфраструктура, да помогне за наблюдение на трафика на обекти за копаене, да предостави диагностични и аналитични инструменти и усъвършенствани системи за подпомагане на шофьорите, оптимизиране на маршрутите и други процеси.
Минни процеси
Преминаването към електрически превозни средства може да е добро решение за околната среда, но ще окаже голямо влияние върху начина, по който работи минната индустрия.
Много от компонентите, необходими за изграждането на превозно средство, като стомана, се осигуряват именно от минната индустрия.
Освен това електрическите превозни средства ще увеличат търсенето на различни минерали като кобалт; всъщност половината от глобалното търсене на кобалт може да се дължи точно на електрическите превозни средства. Освен това има значително увеличение на броя на проектите за добив на литий и никел, тъй като тези минерали са необходими и за батерии, и магнити.
Като цяло изглежда ясно, че успехите на автомобилната индустрия зависят от развитието на минната индустрия, но само за много специфичен брой стоки.
Истинският пазар на превозни средства на бъдещето е електрически и се предвижда до 2030 г. да влязат в експлоатация 125 милиона електромобили в световен мащаб.
Въпреки че законотворците виждат електрификацията като спасителен пояс за околната среда, търсенето на ключови минерали ще продължи да нараства и това вероятно ще възпрепятства плановете за намаляване на въглеродните емисии.
Мащабът на растеж е огромен и вероятно ще засенчи предлагането според очакванията.
Минната индустрия ще трябва да приложи иновации, за да гарантира, че може ефективно и евтино да посрещне търсенето; ще са необходими евтини, бързи техники за намаляване на цената и оптимизиране на добива за увеличаване на продукцията.
Разбира се, ще бъде необходимо да се подобрят условията на труд и заплащането на работна ръка, както и мерки за намаляване на негативното въздействие върху околната среда.
Какво ще правим със старите коли
Този въпрос е много добър и не е трудно да отговорим. В зависимост от това с каква информация разполагате, то може да решите:
- Да продадете старата си кола и да я замените за друга
- Да продължите да я карате, докато спре да върви
- Да преминете към ползване на публичен транспорт (и собствен автомобил) в променливо съотношение
- Да оставите колата на децата си
- Да предадете колата си за скрап
Последният вариант не е най-популярен в нашето общество, но е един от най-ползотворните както за вас, така и за околната среда.
Защо е така обяснихме в една от предишните ни статии на тема ПОЛЗИТЕ ЗА ХОРАТА И ОКОЛНАТА СРЕДА ПРИ БРАКУВАНЕ НА СТАРИ АВТОМОБИЛИ.
Най-важното е, че при бракуване на МПС с наше съдействие ще получите най-добрата оферта, ще извозим автомобила ви от място за наша сметка и ще издадем удостоверение по образец за разкомплектоване на ИУМПС, съгласно чл. 19 от Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства, което след това да представите пред КАТ. Така ви спестяваме много време, нерви и главоболия по висене на опашки, а това е свързано и с използване на повече гориво, нали?
Защо да изберете Екометал Инженеринг
Освен че имаме над 20 години опит в изкупуването на коли за скрап, ние се грижим и за издаване на удостоверение за дерегистрация, която всеки собственик на автомобил трябва да направи при бракуването му.
Разполагаме и с много модерна инсталация за премахване на железни детайли и малки елементи от шлака, произлязла от доменно и стоманодобивно производство. За удобство на нашите клиенти имаме бази за изкупуване на коли за скрап в цялата страна, като може да намерите актуален списък по градове.
Очакваме ви на телефон: +359885771777 и имейл: cars@ecometal.bg
Остави коментар