Свидетели сме на все по-строгите изисквания за екологичност на превозните средства в Европа. Като един от най-главните виновници за замърсяване, се сочат бензиновия двигател и вредните емисии, които отделя. Според европейските регулации основният им недостатък е отделянето на въглероден диоксид (CO₂). Това е газ, който допринася за глобалното затопляне. В същото време дизеловите двигатели, макар и далеч по-вредни по отношение на замърсители като азотни оксиди (NOx) и фини прахови частици (PM), изглежда са по-лесно приемливи. Особено в контекста на регулациите в България.
Тази ситуация поражда редица въпроси относно справедливостта и ефективността на тези стандарти. Най-вече, на фона на остарелия автопарк в страната. С повече от 2 милиона автомобила над 20 години и още 1 милион на над 15 години, българският автопарк е изправен пред сериозни проблеми. Като лидер в изкупуването и рециклирането на стари автомобили, Екометал има богат опит и експертиза в тази област. В тази публикация ще разгледаме защо строгите стандарти понякога водят до объркване. И какви са най-рационалните решения за собствениците на стари превозни средства.
Бензинови автомобили и емисиите на въглероден диоксид
Бензиновите автомобили са известни с по-ниски емисии на азотни оксиди и фини прахови частици в сравнение с дизеловите си конкуренти. Въпреки това, основен техен недостатък е високото ниво на емисии на въглероден диоксид.
За да отговарят на евростандартите за вредни емисии, производителите на автомобили трябва да намалят средните емисии на CO₂ до определени нива. Това поставя бензиновите коли в неизгодна позиция, тъй като техните двигатели, макар и по-екологични в други аспекти, са по-малко ефективни в намаляването на CO₂ в сравнение с дизеловите.
Тази ситуация е резултат от акцент върху парниковите газове в европейската политика, която поставя CO₂ като основен враг, без да отчита други значими замърсители.
Дизеловите автомобили: скрити опасности
Докато бензиновите коли са подложени на строг контрол за емисии на CO₂, дизеловите двигатели остават по-слабо регулирани. Главно по отношение на емисиите на азотни оксиди и фини прахови частици. Това е проблем, особено в България, където мониторингът и прилагането на екостандартите буквално са неефективни.
Дизеловите автомобили, макар и да отделят по-малко CO₂, произвеждат значителни количества азотни оксиди и фини частици, които имат директно вредно въздействие върху човешкото здраве. Те са основни виновници за замърсяването на въздуха в градските зони. Като могат да причинят респираторни и сърдечно-съдови заболявания.
Парадоксът е, че в някои случаи по-старите дизелови автомобили с високи емисии продължават да се използват. Докато по-новите бензинови модели, които не успяват да покрият строгите изисквания за CO₂, са подложени на санкции. И дори се взимат мерки да бъдат извадени от употреба.
Бензиновия двигател и вредните емисии в България
В България прилагането на евростандартите често среща административни и практически затруднения. Макар че техническият контрол за бензиновите автомобили е стриктен, много стари дизелови автомобили с високи нива на азотни оксиди и фини частици продължават да се движат по пътищата.
Това създава впечатлението за двоен стандарт, при който бензиновите коли се наказват по-сурово. Докато дизеловите остават относително неконтролирани. Основна причина за това е недостатъчният капацитет за измерване и регулиране на специфичните емисии като азотни оксиди и фини прахови частици, които изискват по-сложна и скъпа апаратура. Което поставя под съмнение замърсяването причинявано от бензиновия двигател и вредните емисии, които отделя.
Освен това, липсата на систематичен мониторинг и санкции насърчава използването на автомобили, които в други страни вече биха били извадени от употреба.
Какво е бъдещето на бензиновия двигател в контекста на вредните емисии?
Въпросът за екологичните регулации в автомобилния сектор остава сложен и противоречив. Докато Европа продължава да затяга стандартите за CO₂, бъдещето на бензиновите коли става все по-несигурно. Същевременно, България и други страни трябва да предприемат по-сериозни стъпки за контрол на замърсителите от дизеловите двигатели.
Стимулите за изкупуване на стари автомобили за скрап, като тези на Екометал, предлагат ефективен начин за справяне с проблема. Като лидер в рециклирането на автомобили в България, компанията има ключова роля в намаляването на замърсяването. И, в голяма степен, на популяризирането на въпроса до степен на лична отговорност.
Справедливите и ефективни регулации на емисиите са ключови за устойчивото бъдеще на транспорта. Докато бензиновите автомобили понасят основната тежест на строгите европейски стандарти, е време да се преразгледат вредните емисии, в контекста на реалните замърсители. Балансирани политики и ефективно прилагане могат да помогнат за постигане на по-чист въздух и по-здравословна среда за всички. За да е справедливо, когато някой каже, че бензиновия двигател и вредните емисии, които отделя, замърсяват толкова.
Екометал – главна движеща сила в борбата с мръсния въздух
Екометал е лидер в България, който активно допринася за подобряване на качеството на въздуха чрез рециклиране на автомобили. Компанията се ангажира с намаляване на вредните емисии, които идват от стари и неизправни превозни средства. Когато автомобил не бъде допуснат до движение поради несъответствие със строгите екостандарти, бракуването му е най-разумното решение. От гледна точка, както за околната среда, така и за собственика, поради финансовите стимули.
Екометал улеснява този процес, като предоставя удобни и прозрачни решения. На главната страница на сайта клиентите могат да използват специално разработен калкулатор за коли за скрап. Чрез него могат да изчислят цената, която ще получат при бракуване на кола. След като получат офертата, има възможност лесно да запишат час за извозване. За да оставят, в крайна сметка, автомобила си за рециклиране.
Изкупуването на коли за скрап допринася за намаляване на замърсяването. Освен това, стимулира отговорно отношение към природата. Екометал прави всичко по силите си, за да превърне старите автомобили в ресурс, вместо да ги остави да бъдат източник на вредни емисии.
Изберете Екометал за бракуване на автомобил, защото чистият въздух е наша обща отговорност!
Ако темата ви е интересна и искате да научите повече, прочетете други публикации от блога на Екометал, като: „Как да намалим вредните емисии на колата“ и „История на евростандартите за вредни емисии„.