По-старите дизелови автомобили очевидно надвишават евро лимитите за азотен диоксид по пътищата. Факти за замърсяването с азотни оксиди, преоборудване с каталитични конвертори и ролята на дизеловите двигатели за опазването на климата.
Колко дизеловите автомобили допринасят за лошото качество на въздуха в градовете?
Дизеловите автомобили са основният източник на азотни оксиди в градовете. Секторът на трафика допринася с около 60 процента за замърсяването с азотен диоксид (NO2).
Дизеловите автомобили играят ключова роля в това: те причиняват 65% от директните емисии на NO2 от пътния трафик. Другите превозни средства са с много по-малък дял.
Защо ЕС определя ограничение за NO2 за въздуха, който дишаме, което не може да бъде изпълнено с дизеловия парк?
През 1999 г. страните-членки на ЕС се споразумяха, че от 2010 г. нататък средногодишната стойност на NO2 от 40 микрограма на кубичен метър (µg/m³) трябва да се спазва навсякъде.
Основата е съответната препоръка на Световната здравна организация. По това време се предполагаше, че тази стойност ще остане същата.
Но, ако обема на трафика в градовете не се увеличава и с подобрено почистване на отработените газове, това да се постигне в рамките на 10 години.
Защо сравнително новите дизелови автомобили, които отговарят на стандартите за емисии Euro 5 и 6a/b/c, отделят по-малко азотни оксиди по пътя от превозни средства, които са на 10 или дори повече години?
Една от причините е, че за да се намали разходът на гориво, температурите по време на процеса на горене са повишени и в резултат на това повече азотни оксиди обикновено се образуват директно от двигателя.
Следователно, последващите системи за обработка на отработените газове трябва да постигнат по-високи нива на намаляване, за да постигнат наистина ниски емисии на азотен оксид (емисии на NOx).
Поради това днешните дизелови леки автомобили Euro5 и Euro6 имат много високи емисии на азотен оксид, ако системата за почистване на отработените газове е неадекватна.
Това показва, че преди въвеждането на Euro6d-TEMP и Euro 6d, производителите – също в зависимост от моделите, са използвали съществуващия технически потенциал за намаляване на емисиите на азотен оксид в различна степен.
В определени ситуации при реално шофиране (например при ниски температури на входящия въздух) почти няма активно намаляване на азотния оксид.
Само най-модерните дизелови леки автомобили, които отговарят на стандартите Euro 6d-TEMP или Euro 6d, показват ниско ниво на емисии дори когато се използват на пътя.
Как да разпозная нови превозни средства, които отделят малко азотен оксид? Да си купувам ли изобщо дизел?
Наистина чисти са само автомобили без двигател с вътрешно горене – например електрически автомобили или автомобили с горивни клетки. Те не отделят локално никакви азотни оксиди по време на работа.
Бензиновите двигатели (в случай на двигатели с директно впръскване с филтър за частици или със стандарт Euro6c или по-модерен) също са много чисти, тъй като има строги гранични стойности, които превозните средства действително спазват на пътя.
С хибридни или газови автомобили шофьорите също са сравнително чисти на пътя. Ако наистина искате да закупите дизел, трябва да обърнете внимание на стандарта Euro 6d-TEMP или Euro 6d.
Защото ново не винаги означава чисто. Дори относително настоящите дизели с Euro 6a, b или c често не отговарят на граничните стойности на пътя.
Средно те отделят до седем пъти повече азотен диоксид при реално шофиране от допустимото от граничната стойност.
Ще помогне ли забраната на дизеловите автомобили за защита на климата?
Общата средна стойност на всички нови автомобили е само 157 g CO2/km – поради хибридните и електрическите автомобили. Така че не може да се говори за дизела като спасител на климата.
Предимството от премахването на дизеловите автомобили съществува само на хартия. Със същия двигател дизеловите автомобили теоретично отделят до 15% по-малко CO2 от бензиновите автомобили.
Но реалността е друга – SUV и мощните автомобили обикновено са оборудвани с дизелови двигатели, за да поддържат разхода на гориво в поносими граници.
Така че тези превозни средства се появиха и идват все повече и повече на пазара. Всяка пета нова кола вече е SUV.
Това се отразява в производителността и теглото на новия автомобилен парк: със 120 kW и 1701 kg, дизеловите автомобили през 2016 г. са с 21 kW или 387 kg по-високи от стойностите за бензиновите автомобили.
Съответно по-високото потребление на тези тежки и мощни дизелови автомобили изяжда предимството на CO2. Резултатът: Новите дизели имат по-ниски стойности на CO2 от новите бензинови двигатели средно.
Време е да се отървете от стария си дизелов автомобил?
- За Ваше удобство Екометал изкупува стари коли за скрап не само в София, а вече и в цялата страна!
- ЕКОМЕТАЛ предлага най-високите цени на автоскрап!
- Осигуряваме безплатен транспорт от адрес на клиента и мястото, където се намира колата.
- Заплащането е на място при транспортиране или по банков път.
- Кол-център оценява колите всеки ден, от 8 до 20 часа на момента чрез: обаждане по телефона или онлайн в месинджър чат.
- За всяка взета кола се издава удостоверение за дерегистрация за бързо и лесно бракуване.
Свържете се с нас сега и се освободете от своя стар автомобил 0885 771 777!