Бракуването на кола е добър избор тогава, когато разходите за ремонт превишават пазарната стойност на автомобила. Покрай новите изисквания за годишен технически преглед, автомобилите с бензинови двигатели започнаха да срещат различни трудности. Оказва се, че дори по-нови модели не отговарят на екологичните стандарти и не биват допуснати до движение по пътищата. За по-старите амортизирани коли, които не отговарят на екостандартите е казано всичко, но за некачествените горива има какво да се говори.
Проблемите сполетяват три типа автомобили – амортизираните, тези без катализатори и онези, които зареждат некачествено гориво. Наблюдават се случаи и на коли с газови уредби, при които, за да се избегне ръждясване на компонентите, се правят дупки, за да се оттича водата, която се отделя. Това също увеличава вредните емисии и при преглед задължително се засича. В тази публикация ще разгледаме ситуацията, така че да имате яснота, кое е най-правилното решение за вашия автомобил.
Екологични стандарти и борба с вредните емисии
Към момента в Европейския съюз има приети 6 категории евронорми.
- Евро1 – автомобили, произведени между януари 1992 и януари 1996 г. Това са стандарти за изгорели газове.
- Евро2 – автомобили, произведени между януари 1996 и януари 2000 г.
- Евро3 – автомобили, произведени между януари 2000 и януари 2005 г.
- Евро4 – автомобили, произведени след януари 2005 г. Този стандарт въведе по-строги ограничения за вредните емисии на азотни оксиди (NOx) и частици.
- Евро5 – За автомобили, произведени след септември 2009 г. Този стандарт продължи да намалява емисиите на NOx и частици.
- Евро6 – Въведен на 1 септември 2014 г., този стандарт има две подкатегории:
- Евро 6a: За бензинови автомобили.
- Евро 6b: За дизелови автомобили. Този стандарт се фокусира на намаляване на NOx и частиците.
В България, като член на ЕС, сме задължени да приемем това законодателство. Някои мерки предприети от по-големите градове, където забраниха влизането на определени автомобили в централните части са част от това. Борбата със замърсяването на въздуха е основен проблем, пред който е изправена планетата и климатичните изменения. Ако искаме ние и децата ни да дишаме чист въздух, следва да мислим за екология и да се съобразяваме с тези екологични норми. Затова и изискванията на годишен технически преглед ще стават все по-строги и по-строги.
Ако колата не може да мине технически преглед
След влизането в сила на новите правила за минаване на годишен технически преглед, много автомобили не получиха разрешение за движение по пътищата. Най-големият процент от недопуснатите са амортизирани автомобили с над 20 годишна възраст. Следват такива на бензин, които са без катализатори. На трето, но не на последно място са коли, които са зареждани с некачествено гориво. Ние ще се спрем предимно на такива автомобили, които не могат да бъдат пригодени, така че да отговарят на строгите правила.
По-старите автомобили са с по-стари двигатели, които не притежават модерна система за контрол на емисиите. Такива автомобили имат износени компоненти, отделят повече масло и отделят повече вредни емисии. Твърди се, че агресивното шофиране и лошите пътища, също играят своята негативна роля. Честото ускоряване и спиране води отделянето на по-висок обем вредни емисии. Ето защо при измерване по време на техническия преглед, такива автомобили не получават разрешение за движение по пътищата и няма изгледи да се пригодят така, че да минат прегледа някога.
Кога и защо бракуването на кола е добър избор
В такъв случай, когато автомобилът не мине технически преглед и няма възможност да бъде допуснат до движение по пътищата, бракуването е най-добрият избор. Дори в случаите, когато има надежда да се осъществят дадени подобрения, е хубаво добре да се помисли. Ако ремонтът на автомобила е близо или дори повече от пазарната му стойност, не си заслужава да се инвестира. По-добре собственикът да получи прилична сума като бракува автомобила и после със спестените от ремонт пари да закупи нов, с по-добри екостандарти.
Евростандартите стават все по-строги, очаква се евро7 да влезе през 2025 година. Възможно е да се постигне отлагане, но то ще бъде за около две години. При всички случаи пътят е този. Така че най-добрият вариант е покупка на автомобил, който е с по-ниски вредни емисии и не замърсява въздуха толкова. Затова помислете за бракуване на автомобил, който не отговаря на екологичните изисквания и не може да мине годишен технически преглед. Достатъчно е да се обадите на номера на Екометал и ние ще имаме грижата да поемем вашия случай професионално.
Защо да изберете Екометал за бракуване на кола
Екометал има дълга история в бранша от над 20 години. Компанията се грижи собствениците на коли за бракуване да получават най-справедливата цена. Работи се прозрачно и на главната страница на сайта има калкулатор за оценка на автомобили за скрап. Всеки сам може да провери каква е приблизителната сума, която може да получи, ако върне старото си превозно средство за рециклиране. Освен свежи средства, клиентите ни получават допълнително – безплатен транспорт от адрес.
За всяка закупена кола се издава изрядна документация за снемане на автомобила от отчет в КАТ. Работи се в удобно за клиента време, включително в София събота и неделя. Колцентъра работи всеки ден от 08 до 20 часа. Така че не губете повече време и позвънете за да научите, как да получите най-добрата цена за кола за бракуване. А, ако искате да научите повече по темата, прочетете в блога на Екометал и публикациите: Регулации от евростандарти за ниски емисии и история на евростандартите.