Темата в резюме:
- Министрите на околната среда от 27-те държави-членки на ЕС одобриха да прекратят продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене в Европа до 2035 г.;
- Европейската народна партия (ЕНП) иска емисиите да бъдат намалени с 90% вместо със 100% от 2035 година;
- Законодателите също гласуват против изменението за вратичката в електронните горива;
- Законодателството е ключова част от пакета Fit for 55.
Какво представлява забраната на новите автомобили с ДВГ
През юли 2021 г. Европейската комисия публикува официален план, който обхваща възобновяеми енергийни източници, реновиране на сгради и предложена забрана за продажба на нови автомобили, оборудвани с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Зелената стратегия беше широко обсъждана и някои от най-големите икономики в Европейския съюз не бяха особено доволни от планираната забрана за продажби на автомобили с ДВГ. Въпреки това, на 29 юни 2022 г. се постави началото на края на двигателите с вътрешно горене (ICE) в Европейския съюз, тъй като министрите на околната среда от 27-те страни се съгласиха да подпишат заповедта за изпълнение на ICE.
Повече от 16 часа преговори бяха необходими за постигане на споразумение на среща в Люксембург, фокусирана върху начините за борба с изменението на климата в ЕС. Забраната се отнася само за продажбите на нови автомобили и ванове, задвижвани с бензинови и дизелови двигатели. Респективно, забраната се очаква да влезе в сила от средата на следващото десетилетие.
Окончателният вид на закона ще бъде обсъден със страните-членки по-късно през тази година, въпреки че вече е известно, че планът е автомобилните производители да намалят емисиите на CO2 от своите автопаркове със 100 процента до 2035 г. По принцип това означава, че бензинови, дизелови или хибридни превозни средства няма да бъдат налични на пазара за нови автомобили в Европейския съюз.
Важно е да отбележим, че тази забрана не означава, че съществуващите машини с горивни двигатели ще бъдат забранени от улиците. Не е ясно как ще се процедира спрямо тях засега, но нашия опит сочи, че най-доброто решение за стар и замърсяващ автомобил е да бъде предаден за скрап. Коментирали сме по-подробно тази тема в статията Ползите за хората и околната среда при бракуване на стари автомобили.
Гласуването от юни 2022 г. обаче не води до тотално изключване на двигателите с вътрешно горене в Европа – поне не още. Преди това да се случи, трябва да бъде постигнато споразумение между всички 27 държави от ЕС и това може да се окаже много трудна задача. Германия например е против пълната забрана на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене и предлага изключение от правилото за превозни средства, задвижвани със синтетични горива. Италианският министър на екологичния преход също каза, че бъдещето на автомобила „не може да бъде само изцяло електрическо“.
В първото си изявление след новото споразумение германската ADAC, най-голямата автомобилна асоциация в Европа, заяви, че „амбициозните цели за опазване на климата в транспорта не могат да бъдат постигнати само с електрическа мобилност“. Организацията смята, че е „необходимо да се отвори перспективата за климатично неутрален двигател с вътрешно горене.
От друга страна, членът на Европейския парламент Майкъл Блос казва: „Това е повратна точка, която обсъждаме днес. Всеки, който все още разчита на двигателя с вътрешно горене, вреди на индустрията, климата и нарушава европейските закони.“
Изключение или не съвсем
България, Италия, Португалия, Румъния и Словакия разпространиха алтернативно предложение до страните членки, което призовава да се намалят емисиите с 90% в сравнение с нивата от 1990 г. Предложеното намаление от 100 процента трябва да бъде отложено до 2040 г., което ще даде на ЕС допълнителни 5 години, за да се подготви за нови цели за въглеродни емисии.
Мотивите зад това предложение са, че различните държави са в различни финансови ситуации и просто казано, не всеки може да си позволи нова електрическа кола. Друга причина е липсата на национална инфраструктура за зареждане и страните дали предложението се страхуват, че няма да могат да постигнат целите. И нашата страна е част от тези, предложили по-различна концепция, и има защо – масово в България дизелът побеждава, както и колите на възраст над 15 и 20 години. По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), само в България от всички страни в ЕС отчита ръст на продажбите на дизелови автомобили.
Синтетичните горива под светлините на прожекторите
Голяма част от дискусията между министрите на ЕС беше съсредоточена около синтетичните горива. Технологията, която в момента се проучва, се състои в производството на гориво, използващо нисковъглеродно електричество и комбинирането му с CO2, емитиран от промишлени дейности, в подход на кръгова икономика.
Подобно на петролната индустрия, автомобилният сектор възлага големи надежди на тези нови горива, които биха разширили използването на двигатели с вътрешно горене, застрашени сега от появата на изцяло електрически превозни средства.
Екологичните организации обаче възразяват срещу използването на тази технология в автомобилите, тъй като се счита за скъпа и енергоемка. Двигателите със синтетично гориво също отделят толкова азотен оксид (NOx), колкото техните еквиваленти на изкопаеми горива, според експерти от организациите.
Автомобилите са основният вид транспорт за европейците и представляват малко под 15% от общите емисии на CO2 в ЕС. Освен това азотният оксид е един от основните газове, отговорни за глобалното затопляне.
В отговор на опасенията на производителите относно недостатъчното потребителско търсене на 100% електрически автомобили, Комисията препоръча значително разширяване на зарядните станции.
„По главните пътища в Европа трябва да има точки за зареждане на всеки 60 километра“, каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен миналата година. Производителите обаче редовно се оплакват от липсата на такава инфраструктура, особено в страните от Южна и Източна Европа.
Какво смятат автомобилните производители за забраната на ДВГ
Много производители на автомобили вече усещат промяната, преминавайки към производство на електрически превозни средства и далеч от двигатели с вътрешно горене, тъй като са изправени пред нарастваща конкуренция от страна на производители на електрически превозни средства като Tesla Inc.
Законодателите от консервативната Европейска народна партия – както и други десни групи – се опитаха да смекчат амбицията за намаляване на въглеродните емисии от автомобилите, подчертавайки опасенията относно потенциални загуби на работни места в индустрията. ЕНП лобираше за близо 90% намаление на емисиите от 2035 г. вместо 100% намаляване.
Членовете на парламента също гласуваха против поправка, която ще позволи на производителите на автомобили да купуват кредити за така наречените електронни горива. Тези синтетични горива, произведени с помощта на уловен въглероден диоксид, с водород, произведен от възобновяеми енергийни източници, бяха рекламирани като начин да се запази двигателят с вътрешно горене.
Настроенията сред автомобилните производители са разнопосочни, като повечето от тях търсят начини да се ориентират към новите политики. Ford подкрепя европейската забрана за продажби на автомобили с ICE до 2035 г. Друг производител – Mazda се ангажира с въглеродно неутрални фабрики по света до 2035 г.
„Ние се подготвяме за трансформация на автомобилния сектор вече няколко години“, каза Войтех Северин от Асоциацията на автомобилната индустрия в Чешката република. „Под натиска на регулациите на ЕС производителите на автомобили са добре подготвени за предстоящите тенденции. През 2020 г. те вече представиха няколко BEV, включително PHEV, и разбира се и трите производителя [в страната, това са Hyundai, Skoda и Toyota] ще пуснат много други модели с ниски емисии.“
BMW също полага усилия да премине към по-устойчиви политики, като преминава към производството на многообразни методи на задвижване в колите си. Ръководителят на глобалното производство, Милан Неделкович, каза пред Autocar: „Ние сме способни да произвеждаме както превозни средства с двигатели с вътрешно горене, така и електрически задвижвания на една линия и да отговаряме гъвкаво на търсенето на клиентите.“
Интересното е, че от Lamborghini си спечелиха изключение – този производител ще може да разшири своите цели за по-ниски емисии до 2035 г., за разлика от останалата част от автомобилната индустрия, която ще трябва да се съобрази с по-ниски емисии до 2029 г. Lamborghini е най-големият производител на селскостопански автомобили в Италия и няма да може да спази крайния срок до 2029 г.
Подготовка за въглеродна неутралност
Около една четвърт от емисиите на CO2 в Европейския съюз идват от транспортния сектор, а 12 процента от тези емисии идват от леките автомобили. Тази статистика е само част от пейзажа, който трябва да променим, за да живеем в по-чист свят и да съхраним природата си. Това до голяма степен зависи от усилията на автомобилните производители и всяка индустрия, която включва транспорт, логистика и разнос, но не само.
Преди крайната дата производителите на автомобили ще трябва да намалят емисиите на CO2 с 55 процента за новите автомобили и с 50 процента за микробусите до края на това десетилетие. Това решение също беше взето като част от пакета „Fit for 55“ за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г. Важен момент е това, че стимулите за превозни средства с нулеви и ниски емисии (ZLEV) ще престанат да съществуват от 2030 г.
По целия свят правителствата се борят с това как да ограничат ефектите от изменението на климата, като същевременно минимизират ефекта върху техните икономики и стандарта на живот на населението. ЕС се възприема като лидер в стремежа към по-чиста енергия, като въпросната Зелена сделка е в основата на климатично неутралната политика до средата на века.
Зелената сделка на ЕС – пътна карта към устойчиви икономики
Европейският зелен пакт, или Зелената сделка, както я наричаме накратко, представя пътна карта за превръщането на икономиката на ЕС в устойчива икономика чрез трансформиране на климатичните и екологичните предизвикателства във възможности във всички области на политиката и превръщането на прехода в справедлив и приобщаващ за всички.
Европейският зелен пакт има за цел да повиши ефективното използване на ресурсите чрез преминаване към чиста, кръгова икономика и спиране на изменението на климата, възстановяване на загубата на биологично разнообразие и намаляване на замърсяването.
Този комплекс от мерки очертава необходимите инвестиции и наличните инструменти за финансиране и обяснява как да се осигури справедлив и приобщаващ преход. Европейският зелен пакт обхваща всички сектори на икономиката, по-специално транспорт, енергетика, селско стопанство, сгради и индустрии като стомана, цимент, ИКТ, текстил и химикали. Самият пакт включва различни политики, ориентирани към:
- План за действие на ЕС за кръговата икономика (CEAP) II;
- Предложение за регламент относно екодизайна за устойчиви продукти;
- Стратегия „From Farm To Fork” в подкрепа на нов подход, за да се гарантира, че селското стопанство, рибарството и аквакултурите, както и веригата на стойността на храните допринасят по подходящ начин за целта за неутрален по отношение на климата в ЕС през 2050 г.;
- Нова стратегия за биологичното разнообразие до 2030 г.
Предвид днешната тема, поставяме акцент върху следващия компонент на Зелената сделка, а именно План за действие за нулево замърсяване (достъпен на английски език тук Zero Pollution Action Plan). Той предоставя компас за интегриране на предотвратяването на замърсяването във всички съответни политики на ЕС, за засилване на прилагането на съответното законодателство на ЕС и за идентифициране на възможни пропуски. Той включва цели относно замърсяването на въздуха, водата, почвата и шума, както и генерирането на отпадъци и биоразнообразието.
Какви са следващите стъпки
Като цяло споразумението за забрана на ICE е наистина добра новина, с някои изключения ЕС направи още една стъпка към въглеродна неутралност. Това обаче не означава, че ще е лесно да се случи. Социалният фонд ще се опитва да покрие разходите за преминаване на целия енергиен пазар към CO2 неутрална технология за най-уязвимите хора. Автомобилната индустрия ще извърши промяната, инфраструктурата ще бъде изградена навреме, но много хора в ЕС ще платят сериозна цена за тази промяна.
След малко повече от 12 години ерата на двигателите с вътрешно горене ще приключи официално – ако страните от ЕС наистина се съгласят и подпишат новото законодателство. Немислимо е технологията, върху която сме изградили света, да се превърне в история. Това ще бъде различен свят, бъдещите поколения дори няма да знаят какво е двигател с вътрешно горене. Децата най-вероятно ще научат за звука на V8 от YouTube или Tik Tok, зависи коя ще е поредната модерна социална мрежа. Кой ще им разкаже за ротационните двигатели например?
Но честно казано – може би е крайно време да преминем към много по-ефективна технология. Време е да положим усилия да открием технологии, които не водят до затопляне на планетата, унищожаване на животински и растителни видове и лоши условия на живот за нас – хората.
В заключение може да се каже, че бъдещето е светло. Скъпо, но светло.
Имате дизелова кола – заменете я с електрическа още сега
По начало дизеловите автомобили обикновено имат по-достъпна цена от електрическите автомобили и имат по-добър въртящ момент (мощност) за по-добра производителност. Да, обаче както вече стана ясно, ще трябва да се ограничим в скоростите и като цяло – в употребата на дизелови автомобили.
Ако се притеснявате колко CO2 емисии отделя вашата кола, докато шофирате, няма по-добър избор от електрическата кола. Те нямат двигател с вътрешно горене, както дизеловите модели, нито имат изпускателна тръба отзад, която отделя вредни парникови газове в атмосферата след изгарянето на изкопаемите горива.
Според последните данни на Европейската агенция по околна среда, средните емисии на CO2 от дизелов автомобил са 121,5 г/км, близо един път и половина повече от целта на ЕС за 2020-21 г. от 95 г/км за всички нови автомобили.
Имате и още един недостатък на дизеловите коли – шумовото замърсяване. Дизеловите автомобили обикновено имат дори по-шумни двигатели от бензиновите модели, тъй като работят при по-високо налягане по време на горене. От друга страна, електрическите автомобили са почти безшумни, тъй като работят на батерия и мощност на двигателя, което осигурява незабавно, безпроблемно ускорение.
Тъй като темата е изключително актуална, скоро ще обърнем внимание на електрическите автомобили и ще направим подробен анализ на предимствата и недостатъците им спрямо други коли. Междувременно ако ви предстои смяна на кола и вашата е остаряла, амортизирана, въобще не е в движение или просто искате нещо по-добро, значи може да ни потърсите.
Ние от Екометал Инженеринг работим както за опазване на околната среда, така и за преработване на скрап по най-екологосъобразния начин. Извършваме това вече над 20 години и с помощта на ефективна система за събиране и изкупуване на метални отпадъци. В целия процес прилагаме стандартите за качество ISO 9001:2008 и за екология ISO 14001:2004, а за преработката на отпадъците залагаме на най-модерната технология на Балканския полуостров. Вижте повече за нашата техника тук.
Остави коментар