През юли 2021 г. Европейската комисия обяви, че ще предложи забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. Това е част от пакета „Годни за 55“ от законодателството в областта на климата и енергетиката. Този пакет има за цел да намали емисиите на парникови газове в ЕС с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
Предложената забрана за двигатели с вътрешно горене ще се прилага за всички държави-членки на ЕС. Те ще трябва да адаптират своите национални политики и инфраструктура. И така да подкрепят прехода към електрически превозни средства (EV) и други превозни средства с ниски емисии. Комисията също така предложи мерки в подкрепа на разширяването на инфраструктурата за зареждане. Включително инсталирането на един милион обществени точки за зареждане до 2024 г.
Преходът към електрически превозни средства се разглежда като ключова част от намаляването на емисиите от транспортния сектор. Той е отговорен за около една четвърт от емисиите на парникови газове в ЕС. Комисията също така предложи по-строги стандарти за емисии на CO2 за нови автомобили и микробуси. Те ще изискват производителите на автомобили да намалят своите емисии с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
Предложената забрана на двигателите с вътрешно горене беше приветствана от екологични групи. Те я виждат като важна стъпка към намаляване на въглеродния отпечатък на ЕС и борбата с изменението на климата. Въпреки това, той също така повдигна опасения относно наличието на редкоземни метали, необходими за батериите за електромобили. Както и достъпността на електромобилите за потребителите.
В допълнение към забраната за двигатели с вътрешно горене, пакетът „Fit for 55“ включва набор от други мерки за намаляване на емисиите. И подпомагане на прехода към нисковъглеродна икономика. Те включват въглероден граничен данък, който ще наложи мита върху вносни стоки с висок въглероден отпечатък. Както и разширяване на схемата на ЕС за търговия с емисии.
Като цяло предложената забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. е значителна стъпка към намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС и постигане на неговите цели за климата. Това обаче ще изисква значителни промени в инфраструктурата и индустрията и вероятно ще има предизвикателства по пътя.
Едно от основните предизвикателства на забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС е необходимостта от значителни инвестиции в инфраструктура за зареждане. Макар да е постигнат напредък през последните години, наличието на точки за зареждане в някои региони все още е ограничено. Това може да бъде пречка за навлизането на електромобили.
Друго предизвикателство е необходимостта от инвестиции във възобновяеми енергийни източници за захранване на електрически превозни средства. Без значително увеличаване на дела на възобновяемата енергия в енергийния микс на ЕС, ползите от преминаването към електрически автомобили може да бъдат ограничени.
Има и опасения относно въздействието на забраната върху автомобилната индустрия, която дава работа на милиони хора в целия ЕС. Въпреки че преминаването към електрически автомобили предоставя възможности за иновации и създаване на работни места. Това може също да доведе до загуба на работни места в сектори, които разчитат на производството на двигатели с вътрешно горене.
Очаква се обаче забраната на двигателите с вътрешно горене да стимулира търсенето на нови технологии и продукти, което ще доведе до нови възможности за бизнеса и индустриите, които подкрепят преминаването към превозни средства с ниски емисии.
Ангажиментът на ЕС за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. е важна стъпка към постигане на неговите цели за климата. И за намаляване на емисиите от транспортния сектор. Това обаче ще изисква значителни инвестиции и сътрудничество между публичния и частния сектор. За да се преодолеят предизвикателствата и да се осигури плавен преход към нисковъглеродна икономика.