Едва ли има шофьор в България, който да не е препатил от новите изисквания за годишен технически преглед. Въпреки че от Автомобилна администрация предупредиха от по-рано, че от лятото на 2024 година се въвеждат някои промени, след като те настъпиха, изненаданите бяха повече от обикновено. Оказа се, че никой не е обърнал внимание на анонсите, които бяха направени, че става задължителна за всеки пункт живата връзка с Автомобилна администрация. Освен самите пунктове, които бяха принудени да инвестират в софтуер, който да осъществява тази връзка, шофьорите нямаха понятие какво предстои.
В резултат на всички такива нововъведения, се оказа, че огромен брой бензинови коли не могат да минат прегледа. Поради отделянето на високо количество вредни емисии, такива автомобили не се допускат до движение по пътищата. Според наредбата, те имат срок да въведат превозното средство до техническа изправност, за да отговорят на изискванията. Друг е въпросът, обаче, че такива коли на над 20 години, няма как да отговорят на изискванията.
Нови изисквания за годишен технически преглед
С включването на пряка връзка с Автомобилна администрация, към която всеки пункт да излъчва прегледите, бяха прекратени някои манипулативни практики. Вече не може да се излъже системата за нивата на вредните емисии, които изхвърля автомобила. Сега всичко се следи стриктно и точно, записва се именно онова, което покаже системата. Очакванията бяха, че това ще засегне главно дизеловите автомобили. С въвеждането на новите изисквания, обаче, се оказа, че потърпевши са предимно бензиновите двигатели.
Логично, много коли остават без ГТП, тъй като ние сме страната с най-стария автопарк в целия ЕС. Към 1-и януари 2024 година, в България са регистрирани над 4 млн моторни превозни средства. От тях 3 006 214 са леките автомобили. И 2 137 487 коли са над 20 годишни. С други думи над 70% от превозните средства по пътищата в България са на 20 и повече години. Дизеловите двигатели продължават да имат силно присъствие с 1 456 846 регистрирани автомобила, докато бензиновите са 1 071 600. Това отразява традиционната предпочитаемост на българина към дизеловите двигатели.
Когато колата не мине годишен технически преглед
При положение, че колата не мине годишния технически преглед, има срок, в който собственикът може да я въведе в изправност. В рамките на този срок, кола с 20 годишен двигател не може да бъде преработена, така че да отделя по-малко вредни емисии. Освен ако не бъде инвестирана неразумно висока сума, тази кола ще продължи да отделя повече вредни газове, отколкото е допустимо по закон. Така че няма логика в това, да се влагат пари в ремонти, които са по-скъпи от пазарната цена на автомобила.
За такива коли пътят е един – бракуване на старата кола. Това може да бъде удачно решение и за онези, които вече си правят сметка да купуват по-нов автомобил. В тези случаи собственикът вече си е направил сметката колко пари ще са му необходими. Към събраната сума може да добави и тази, която ще получи, като бракува старата си кола. По този начин ще бъде по-лесно да осъществи желанието за нова придобивка, която със сигурност няма да има проблеми да мине ГТП.
Спиране от движение или бракуване
Всеки собственик на автомобил, който не отговаря на изискванията за движение по пътищата, може да спре колата си от движение. По закон, може да се обяви в КАТ, че колата е спряна от движение. Изисква се само да се посочи мястото, където ще бъде съхранявана. Например – частен имот. Тогава колата се премества на това място и собственикът, ако реши, евентуално може да прави подобрения по автомобила. Разбира се, трябва да е сигурен в това, което прави, за да може да мине успешно техническия преглед.
Важно е да се отбележи, че това не освобождава гражданина от задължението му да плаща местен данък за моторно превозно средство. Така че, спирането от движение е удачно решение, тогава когато има реална възможност да се извършат подобрения по колата. Когато има ясна представа какво се прави, за да бъде допуснат автомобила до движение по пътищата, защото отговаря на изискванията за екостандарти. В противен случай, най-доброто решение е бракуване, отписване и снемане от отчет. За да не се разхищават излишно средства за данъци.
Защо бракуването е най-доброто решение
Според статистиката на КАТ към 1-и януари 2024г., колите до 5 години са малко над 190 хиляди. Тези на възраст от 6 до 10 години са малко над 310 хиляди. А, тези на възраст между 10 и 20 години са над 367 хиляди. Т.е. статистиката е тревожна и у нас наистина се движат много опасни автомобили, които следва да бъдат бракувани.
Екостандартите за вредни емисии с всяка изминала година стават все по-строги, така че времето, в което у нас можеше да се карат по-стари коли безвъзвратно отмина. Всеки, който има автомобил над 20 години следва да се замисли по въпроса. Самите производители не поддържат моделите си толкова дълги години. И не произвеждат резервни части за тях след един определен период.
Ето защо, най-доброто решение е да помислите за продажба на стария автомобил за скрап. Обърнете се към Екометал, за да си гарантирате, че ще получите най-добрата цена при бракуването на кола. Няма да давате пари за транспорт, защото той е уреден от компанията, безплатно. Освен това, ще получите необходимия документ за прекратяване на регистрацията в КАТ и отписване на колата от данъчното. На всичкото отгоре, може да си изберете ден и час за извозване, в който е най-удобно за вас.
Ако искате да научите повече по темата, прочетете още от материалите в блога на Екометал, като: „Калкулатор за бракуване на кола“ и „Кола за бракуване„.