В свят, воден от консуматорство, където повечето продукти не могат да бъдат рециклирани (Само около 13% се рециклират в световен мащаб) и малък процент от хората го правят, минното дело остава една от индустриите, които имат съществено значение за осигуряване на ресурси. Това е така, ако искаме да продължи ръстът на икономиките и подобряване стандарта на живот в страните. Дали обаче това ни кара да си „изкопаем“ все по-дълбока дупка от екологични проблеми и не обърква плановете за бъдеще без двигатели с вътрешно горене?
В новата ни статия разглеждаме най-големите екологични проблеми, причинени от минното дело, и каква е тяхната връзка с автомобилостроенето.
Какво представлява добивната промишленост
Добивът и преработката на минерали ни осигуряват градивните елементи, необходими за формирането на голяма част от инфраструктурата, необходима за поддържане на урбанизираните съвременни общества. През 2020 г. 40-те най-добри минни компании са натрупали общо приходи от 544 милиарда щатски долара, което е с 4% повече спрямо предходната година. През 2021 г. се задържа ръстът на печалбите на водещите минни компании в света, което се очаква да продължи и през 2022 г. по данни на Statista в „Revenue of the leading mining companies worldwide from 2005 to 2021, with a forecast for 2022“.
Докато търсенето на някои ресурси като въглищата намалява, търсенето на други ресурси като медта нараства, тъй като новите продукти и технологии изискват различни материали. Например, за направата на една литиево-йонна батерия за електрическо превозно средство (тип, известен като NMC111) са необходими внушителни количества материали – около 16 кг. литий, 46 кг. никел, 46 кг. кобалт и 43 кг. манган.
Процесът на добив обаче остава интензивен и инвазивен и операциите често причиняват големи въздействия върху околната среда и върху местната среда. Това, разбира се, има по-мащабни последици за околната среда на планетата ни. А както знаем, засега няма друга планета, на която да отидем да живеем, и трябва да полагаме усилия за съхраняване и опазване на ресурсите ѝ.
Ние от Екометал Инженеринг допринасяме за това, като основният ни предмет на дейност се състои именно в преработка на стари автомобили и техните компоненти. Така участваме в цикъла на рециклиране и преработка на черни и цветни метали с помощта на най-модерната шредерна инсталация на Балканите. Всичко това се случва в затворен цикъл, за да се осигури бързо и ефективно обработване на металните отпадъци. За тази цел сме изградили ефективна мрежа от бази и изкупвателни пунктове в цяла България.
Но да се върнем на темата за добивната промишленост и как тя допринася за дисбалансите в околната среда.
Използване на вода в минното дело
Операциите по добив и обработка на минерали често имат висок воден отпечатък в околната среда, тъй като много етапи изискват използването на вода.
Примерите включват намаляване на праха, отстраняване на разтворими частици, процеси на пресяване и разделяне и създаване на язовири за хвостохранилища за управление на отпадъците. Въпреки че някои етапи, като отделянето на минерали, могат да използват повторно и рециклират водата, други етапи, като пръскане за отстраняване на прах във въздуха, ще доведат до замърсяване на водата, предотвратявайки рециклирането на водата. Голямото потребление на вода в минните дейности може да доведе до намален достъп на местните хора до незамърсени запаси от сладка вода и може да доведе до липса на вода в местен район.
Въпреки това, в сравнение с други индустрии, минното дело има сравнително малко потребление на вода и често голяма част от използваната вода е солена, която няма голяма употреба в други индустрии или в домашни условия. Например, САЩ имат един от най-високите темпове на производство на минерали в света след Китай и Австралия; обаче водата, използвана за добив, съставлява само около 1% от общото потребление на вода в страната, като 47% от тази вода е нискокачествена солена вода.
Замърсяване от минното дело
Има много документирани случаи на замърсяване на околната среда, причинено от минни операции, които често са причинени от изпускане на минни отпадъци. Минните остатъци са материалите, останали след извличането на икономически ценната част от материала. Тези материали често се съхраняват в големи хвостохранилища, за да се предотвратят екологични щети, тъй като хвостохранилищата често са радиоактивни, токсични или киселинни.
Хвостохранилищата се състоят от ценни вещества, използвани в процеса на екстракция, като цианид, живак или арсен; следователно съвременните минни програми често имат за цел да премахнат тези вредни, но ценни химикали, за да ги използват повторно за по-нататъшно отделяне на минерали. В допълнение към подобряване на ефективността и намаляване на разходите, това минимизира риска от увреждане на околната среда чрез намаляване на токсичността на хвостохранилището. До каква степен всяка компания залага на технологии и процеси, за да извърши това, е въпрос на фирмена култура и решения. Разбира се, всяка страна има и законодателство, според което има определени правила във връзка с преработването и те трябва да се спазват от компаниите.
В резултат на строгите международни разпоредби, замърсяването, причинено от минното дело, е драстично намалено. Например, въглищните компании внедряват модерно оборудване с екологични характеристики, като Surface Miner във въглища, което елиминира сондирането, операциите по разрушаване и раздробяване на въглища и по този начин, от своя страна, избягват замърсяването, причинено от тези операции.
Въпреки това, замърсяването от тази индустрия все още продължава да бъде проблем в много развиващи се страни, където се извършват незаконни дребно мащабни операции, известни като „занаятчийски добив“. Тези нискотехнологични минни операции за препитание често не са безопасни, а лошото управление на обектите води до замърсяване на околната среда в региона. Проблемите, свързани със занаятчийския добив, остават сложни, тъй като е трудно да се идентифицират и затворят всички тези малки предприемачески инициативи. Освен това, въпреки че занаятчийският добив може да доведе до опасно замърсяване на околната среда, той помага да се избавят от бедността около 40 милиона души, които участват в тази индустрия. Друг е въпросът каква е цената, която плащат, със здравето си и това на децата си. Този въпрос е коментиран по-подробно в доклада „The Impact of Small-Scale Mining Operations on Economies and Livelihoods in Low- to Middle-Income Countries January 2018“.
Как минното дело влияе върху състоянието на земята?
Друг ключов екологичен проблем, свързан с минните проекти, е промяната в използването на земята, която настъпва не само при сондиране и изкопаване на открити рудници, но и промените, които настъпват в резултат на развитието на заобикалящата инфраструктура. Последните могат да включват лагери за настаняване на миньорите, както и железопътни линии и пътища, необходими за транспортиране на добитите материали. Инфраструктурата, създадена от минни операции в отдалечени, недокоснати кътчета на природата, може да доведе до подобрен достъп до тези региони, но може и да доведе до допълнително смущение на местните екологични системи и промяна на растителните и животинските видове.
Въздействието на минните дейности върху околната земя също е тясно свързано с екологичната обстановка на минните обекти. Например, обезлесяването на девствени гори, причинено от добива на желязна руда в тропическите гори на Габон, вероятно ще остави по-опустошителни и дългосрочни екологични щети в сравнение с добива на желязна руда в пустините на Северна Австралия.
Въпреки това, в сравнение с много други индустрии като селското стопанство, минното дело използва относително малки парчета земя и бъдещето на минното дело може да премине към използване на техники, които вероятно са дори по-малко инвазивни за околната среда, като използват по-малко земя и отделят по-малко замърсяване. Методите могат да включват подземен добив, при който рудата се извлича под повърхността с малко отпадъци и минимално екологично увреждане на земната повърхност; фитодобив, при който растенията натрупват високи концентрации на метали, които след това могат да бъдат преработени и други.
Емисии на парникови газове от минното дело
Това е изключително важен аспект, който трябва също да се има предвид на фона на навлизащи зелени политики от Европейския съюз и не само. Повече за тях писахме наскоро в темата Забрана на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
Предвид усилията за ограничаване отделянето на въглеродни емисии става все по-важно да се вземе предвид въздействието на промяната в земеползването в контекста на емисиите на парникови газове. На първо място, унищожаването на растителността и почвите, когато земята се разчиства за добив, води до освобождаване на въглероден диоксид и други парникови газове.
Друго важно съображение е свързано с количеството парникови газове, отделени на единица маса добит материал, тъй като някои по-слабо концентрирани минерални находища изискват пропорционално по-високо потребление на енергия. Например, добивът на килограм диамант произвежда около 800 000 кг. CO2e в сравнение с килограм силно разпространен минерал като желязото, който води до отделянето само на около 2 кг. CO2e.
Няма как да не споменем, че създаването на продукти от добити материали използва големи количества енергия през различните етапи на производствената верига и по-голямата част от тази енергия в момента се получава от изгарянето на изкопаеми горива. Ето и отделните етапи на целия процес, като в него може да се включи и транспорт при някои от етапите, например 3, 4 и 5.
Какви са изводите
Като цяло, когато се разглеждат екологичните последици от минното дело, е важно да се претеглят социалните и екологичните щети, причинени от извличането на минералите, спрямо ползите, получени от използването на крайния продукт. Като чести потребители на нови стоки и услуги е важно да сме наясно, че нашите лични решения за закупуване на нови продукти, съдържащи крайни добити материали, са свързани с голямо използване на вода, земя, замърсяване и изпускане на парникови газове.
Очевидно е, че е необходим добив на допълнителни ресурси, за да се поддържа нарастващото глобално население и да се даде възможност за създаване на зелена инфраструктура и производство на възобновяема енергия. От жизненоважно значение е правителствата и компаниите да продължат да правят иновации, за да създават чисти минни технологии със строги екологични разпоредби, които ще позволят на минната индустрия да проправи пътя към устойчиво и обнадеждаващо светло бъдеще.
Ролята на автомобилната индустрия
Въпреки че автомобилната индустрия никога не е стояла неподвижна, възходът на електрическите превозни средства и появата на нова средна класа в страни като Индия и Китай променят индустрията с много по-бързи темпове от всякога, изпращайки ударни послания в света на минното дело.
Автомобилната индустрия и минното дело са неразривно свързани, въпреки че може да изглежда, че не е така. Минната индустрия силно разчита на изкопаеми горива за своите ежедневни операции, но може да се възползва от най-новите автомобилни постижения, за да намали въглеродния си отпечатък
Трябва да отбележим, че автомобилната индустрията има голямо влияние върху минната индустрия, която осигурява много от основните компоненти, използвани за изграждане на всяко превозно средство. Например средностатистически една кола съдържа 1090 кг стомана. Подобно търсене помогна на стоманодобивния сектор да нарасне през последните няколко десетилетия, така че въпреки предизвикателствата в индустрията сега той произвежда 1665 милиона тона продукция годишно.
През последните години тази връзка се променя, тъй като електрическите превозни средства (EV) навлязоха на пазара, стимулирайки търсенето изцяло на различни минерали . EV батериите сега представляват 50% от търсенето на кобалт в света. Предвижда се растежът в индустрията на EV да нарасне значително през следващите години, като се увеличи от 7% от всички продажби на леки автомобили до 2025 г. до впечатляващите 38% до 2040 г.
Отвъд това, демографията на продажбите се променя, тъй като нарастващата средна класа в страни като Китай все повече стимулира търсенето. Между 2000 и 2012 г. градската средна класа – тези, които печелят между 60 000 до 229 000 RMB (9 000 до 34 000 долара) годишно – е нараснала от 4% на 68% в Китай. Тази група има разполагаем доход по вече наблюдаван начин и доведе до бум в автомобилната индустрия в страната.
С толкова много промени в автомобилната индустрия, какво ще означава това за минната и металургичната промишленост? И как бързоразвиващата се автомобилна индустрия променя минното дело завинаги ще ви разкажем в продължение на темата, което може да очаквате отново на сайта ни www.ecometal.bg
Остави коментар