Ако обмисляте закупуването на кола, някои често срещани въпроси, които може да възникнат, са „Нова или употребявана кола?“, „Колко мощна кола търся“ и „Имам ли предпочитания на марка и модел?“ В днешно време има и други важни фактори, на които трябва да обърнете внимание при избора на кола, освен нейната мощност, размер на данъка и еко таксата, дали е достатъчно маневрена и надеждна за пътниците.
Дали ще е за лично ползване или семеен автомобил, той трябва да бъде удобен, безопасен и икономичен, нали? Към тези изисквания постепенно се приобщи и факторът „замърсяване на околната среда“. Причината за това е все по-строгите политики на местните власти, които започнаха да навлизат и у нас. Присъствието ни в Европейския съюз налага да се съобразяваме с някои правила утвърдени в европейското законодателство, включително за намаляване на въглеродните емисии на транспортния сектор. Той се явява един от най-големите замърсители с над 33% ръст от 1990 година насам, както е посочено в Емисии въглероден диоксид от колите: факти и данни (инфографики).
Какво да правим всички ние, които не можем без автомобил в ежедневието си? Варианти има много, като се започне от това дали предпочитате бензин, дизел, хибрид или електрическа кола. Ако не познавате достатъчно добре всеки един от тези типове коли, значи сте на правилното място. Ние от Екометал Инженеринг сме подготвили всичко най-важно на едно място.
Бензин, дизел, хибрид или електрическа кола – как да направите избор
Съвсем накратко, за да набележим няколко основни точки: дизеловите автомобили обикновено имат по-достъпна цена от електрическите автомобили и имат по-добър въртящ момент (мощност) за по-добра производителност и ускорение. От друга страна, електромобилите са по-евтини за експлоатация, освен това често разполагат с по-добра бордова технология и са много по-щадящи за околната среда. Ниските разходи за поддръжка и нулеви или минимални данъци са още едно от техните предимства. Ако електромобилите ви се струват тъмна Индия и не сте сигурни дали си заслужава да продадете стария си автомобил или да го дадете за скрап на фирма като Екометал Инженеринг, останете с нас и прочетете статията. След това със сигурност ще можете да вземете най-добро решение.
В първата част разгледахме някои основни разлики между дизелови, бензинови и електрически коли. Разбрахме, че те имат много прилики по отношение на окачването, колелата и гумите, но се различават по спирачната система, моторите, както и самата батерия, която е налична само в електромобилите, включително хибридите. Разходите за поддръжка, закупуване и ремонт, както и степента на амортизация, също са много важни, затова ще им обърнем повече внимание тук. Ще изясним и някои основни понятия за правилно разбиране на материята.
Едно нещо е сигурно: да притежаваш електрифицирано превозно средство – особено чисто EV – е различно от притежаването на типичен бензинов/дизелов модел. Затова е важно да разберете как работят и да съпоставите силните им страни с вашите нужди и предпочитания при шофиране.
Например, трябва ли да се придържате към традиционен бензиново-електрически хибрид, който никога не трябва да се включва за зареждане? Те са икономични и повечето са надеждни, но не са без въглеродни емисии. Или плъгин хибридът е по-подходящ за вас и вашето ежедневие? Тази категория автомобили съчетават хибрид и електромобил с акумулаторна батерия, която осигурява 30 до 60 км. пробег преди преминаването към обикновена хибридна работа. Или сте готови да направите скок директно към EV? Това елиминира газовия двигател, но имате нужда от удобен начин за презареждане, т.е. зарядни станции на удобни места.
EV и BEV: електрически превозни средства и акумулаторни електрически превозни средства
Електромобилите (ЕV) се отличават от повечето коли на пазара по това, че нямат двигатели с вътрешно горене (Internal Combustion Engine или ICE). Вместо с бензин, тези превозни средства се движат само с батерия. Шофьорите могат да ги зареждат у дома с помощта на зарядни устройства за EV от ниво 1 или ниво 2 или да използват по-мощни зарядни устройства (ниво 3), предназначени за търговски станции за зареждане. Такива станции има и в България, като до момента наброяват 567 в цялата страна. Пълен списък има на https://vsichkotok.bg/
Тъй като електромобилите работят на батерия без помощта на двигател с вътрешно горене, те могат да изминат много по-голямо разстояние с едно зареждане от хибридните превозни средства. Известни са още като електрически превозни средства с батерии или BEV. Това ги отличава от хибридите, които работят на батерия с помощта на двигатели с вътрешно горене.
HEV: хибридни електрически превозни средства
HEV автомобилите работят както с двигател с вътрешно горене, така и с електрически мотор, който използва енергия, съхранявана в батерия. За разлика от повечето електрически превозни средства обаче, водачите на HEV зареждат батериите си чрез регенеративно спиране.
Регенеративното спиране съхранява кинетичната енергия, използвана за спиране на автомобила, за да зареди батерията му и да помогне на двигателя с вътрешно горене да ускори автомобила. Шофьорите предпочитат HEV и PHEV (плъгин хибриди) заради тяхната икономия на гориво, тъй като тяхната зависимост от батерията намалява колко газ използва двигателят с вътрешно горене.
Един тип HEV, микро (или лек) хибрид, използва както батерия, така и електрически мотор, за да задвижи колата. Въпреки че не могат да работят само с електричество, те максимизират икономията на гориво, като изключват двигателя с вътрешно горене по време на пълно спиране. Пълният хибрид разполага с батерията, за да накара колата да се движи само с електричество, но обикновено само за кратки разстояния.
PHEV: плъгин хибриди
Плъгин хибридите разширяват концепцията на стандартното хибридно превозно средство. Имат както двигател с вътрешно горене, така и електродвигател, захранван от батерия. Това позволява на батерията да съхранява достатъчно енергия, за да захранва електрическия мотор и на свой ред да намали потреблението на газ с до 60 процента. Това може да ви спести време и пари със сигурност. PHEV возилата могат да изминат до 60 километра само с електричество, вместо няколко километра със стандартно хибридно превозно средство.
Двата вида PHEV са:
- Електрическите превозни средства с разширен пробег (EREV) или серийните plug-in хибриди използват електрически мотор, за да задвижи автомобила, докато двигателят с вътрешно горене генерира електричество. След като батерията се изтощи, електричеството, съхранявано от двигателя, поема захранването на автомобила.
- От друга страна, паралелните (или смесени) PHEV използват своите двигатели с вътрешно горене и електрически двигатели, за да задвижат автомобила.
Бензинови автомобили
Очевидно електрическите автомобили имат някои страхотни предимства. Това обаче не означава, че трябва да забравим за бензиновите превозни средства. Най-голямото предимство на бензиновите превозни средства пред другите е, че в момента те са най-евтините автомобили за закупуване, тъй като са най-конвенционалната форма и има много произведени модели. Предлага се широка гама от бензинови автомобили, за да сте сигурни, че ще намерите модел, който отговаря на вашите нужди и бюджет.
Нещо друго, което трябва да имате предвид е, че има много повече достъпни бензиностанции, отколкото обществени станции за зареждане на EV коли. В зависимост от популярността на електромобилите, това може да се промени, тъй като производството на електрически автомобили се увеличава през следващите години и търсенето нараства.
Бензиновите двигатели се считат за по-устойчиви в различни климатични условия и по-мощни от дизеловите двигатели. Обикновено струват по-малко от дизеловите автомобили и много марки и модели са достъпни в бензинова версия, особено хечбек моделите. Също така двигателят на бензинова кола може да е по-тих от този на дизеловата, а разходите за поддръжка също може да са по-ниски. Разбира се, това пряко зависи от модела кола, година на производство, мощност и много други технически параметри на возилото.
Е, време е и за недостатъците на бензиновите коли: горивната ефективност на бензиновите автомобили е значително по-ниска от тази на дизеловите автомобили и следователно те могат да се считат за автомобили с по-добър пробег. Те обикновено отделят повече емисии на CO2 и следователно сумата на данъка ще бъде по-висока за бензиновите автомобили.
Амортизацията е друг важен момент, тъй като бензиновите автомобили имат голям недостатък в това отношение и губят стойност при препродажба в сравнение с дизеловите автомобили.
Дизелови автомобили
Дизеловите автомобили имат много по-висока горивна ефективност от своите бензинови събратя, както вече стана ясно. Това ги прави по-евтини за притежаване за определен период от време от бензиновите коли. Цената на дизела обикновено е по-ниска от тази на бензиновите автомобили, което ги прави по-достъпни за поддръжка, особено предвид актуалния ръст на цените на горивата.
Също така ако някога ви се наложи да теглите друго превозно средство, имате нужда от по-високата мощност на дизелово превозно средство. Изключения пак може да има. Дизеловите превозни средства обикновено се нуждаят от по-малко поддръжка от бензиновите двигатели и обикновено имат по-дълъг живот от колите на бензин. По отношение на амортизацията може да кажем, че се случва по-бавно и поради това дизеловите коли имат по-висока стойност при препродажба.
Дизеловите двигатели също се представят много по-добре в райони с голяма надморска височина, тъй като бензиновият двигател се нуждае от специфично съотношение масло и въздух, за да работи оптимално.
Какви са недостатъците на дизела? Дизеловите автомобили са по-малко на брой и обикновено струват повече от бензиновите автомобили със същата марка и модел. Много по-малки и по-евтини коли, като хечбек, може да не се предлагат с дизелово гориво.
Обикновено те са по-шумни от бензиновите автомобили с подобна мощност и спецификации, което може да е проблем за някои шофьори. Дизеловият дим произвежда остра миризма и може да бъде неприятен, ако се вдиша случайно. Частиците в дизела могат също да предизвикат астматичен пристъп.
От гледна точка на околната среда, при много студени метеорологични условия може да се окаже трудна задача да стартирате дизелово превозно средство, което не се използва известно време. С други думи, може да имате проблем с паленето.
Обобщение
Бензинови коли
Предимства
- Най-голямата инфраструктура, с повече бензинови горивни помпи
- Най-доброто удоволствие от шофирането, благодарение на високооборотните, стабилни двигатели, произвеждащи приятен звук
- Най-евтини за закупуване (но невинаги)
Недостатъци
- Бензиновите автомобили се амортизират най-бързо
- Съдържа канцерогени като бензол. Изгарянето на бензин произвежда опасни парникови газове
- Цената на бензина е нестабилна
- Петролът е ограничен ресурс
- Бензинът е опасно вещество за съхранение и работа
Дизелови коли
Предимства
- По-ниска цена през целия живот в сравнение с бензина поради по-ниската амортизация
- Двигателите издържат по-дълго и понасят много по-голям пробег от бензиновите
- По-ефективен (с около 25% в сравнение с бензина), така че разходите за гориво са по-малко, като цените на горивото остават близки
- Произвеждат по-малко CO2, така че пътният данък е по-нисък от този при бензинови коли
- По-високият въртящ момент или теглителна сила означава, че ускорението в средния диапазон на по-големите дизелови автомобили често е по-добро от спортните автомобили. Тази теглителна сила е причината дизелът да се използва за търговски превозни средства: той може да тегли много по-големи товари от всеки друг вариант кола.
Недостатъци
- По-скъпо от бензиновата кола за закупуване (но невинаги)
- Произвеждат азотни оксиди, въглеводороди и частици, така че не е задължително да са по-екологични от бензина
- Застраховката е по-висока за дизелите, отколкото за бензините
- Двигателите обикновено изискват малко по-малко рутинно обслужване, но ако се повредят, разходите за ремонт са по-високи. Последните данни показват, че дизеловите двигатели са малко по-малко надеждни от бензиновите
- Нестабилна цена на горивата
- Петролът е ограничен ресурс
Хибридни коли
Предимства
- Много по-чист и по-икономичен вариант, особено при градско шофиране
- Високи стойности при препродажба
- Ниски данъчни налози и такси за паркиране, ако има такива
Недостатъци
- Като цяло е много по-скъп вариант от бензиновите превозни средства за покупка
- Поддръжката може да изисква специализирани умения
- Батериите са скъпи за смяна
- Хибридите отделят повече вредни емисии от чисто електрическите превозни средства
- Plug-in хибридите се нуждаят от специална инфраструктура за зареждане и презареждането им отнема часове
- Двигателите обикновено са по-малки, така че произвеждат по-малко теглителна сила за по-големи товари
Електрически коли
Предимства
- Нулеви емисии
- Минимално шумово замърсяване и тихо пътуване
- Нулев пътен данък и такси за паркиране, ако има такива
- Висока остатъчна стойност
- Много добро ускорение
Недостатъци
- Скъпи за закупуване
- Ограничен обхват
- Продължително време за презареждане
- Недостиг на точки за презареждане
- Електричеството обикновено се генерира от електроцентрали на изкопаеми горива, така че по същество проваля целта на амбициозни проекти като „Зелената сделка“
- Опасност за пешеходците от безшумно приближаване
Тенденции: Какви коли се купуват в ЕС
Продажбите на електрически автомобили се засилиха през 2021 г. и останаха силни досега през 2022 г., но осигуряването на бъдещ растеж ще изисква по-големи усилия за разнообразяване на производството на батерии и доставките на критични минерали, за да се намалят рисковете от затруднения и повишаване на цените, според International Energy Agency.
Продажбите на електрически автомобили (включително напълно електрически и plug-in хибриди) се удвоиха през 2021 г. до нов рекорд от 6,6 милиона, като всяка седмица се продават повече, отколкото през цялата 2012 г., според последното издание на годишния Global Electric Vehicle Outlook Outlook. Въпреки напрежението по глобалните вериги за доставки, продажбите продължиха да се покачват силно през 2022 г., като през първото тримесечие в света бяха продадени 2 милиона електрически автомобила, което е с три четвърти повече от същия период на предходната година. Броят на електрическите автомобили по пътищата в света към края на 2021 г. е около 16,5 милиона, което е три пъти повече от 2018 г.
По данни от EV Volumes – The Electric Vehicle World Sales Database, приблизително 183 900 нови пътнически автомобила само от типа Plug-in хибриди (PHEV) са били регистрирани в Европа през месец май 2022 г., което е с 3% повече от преди година. Това е около 19% от целия пазар на автомобили. Регистрациите на нови изцяло електрически автомобили са се увеличили през май с 20% на годишна база, което е достатъчно за 11% от пазара.
Германия, Франция и Обединеното кралство представляват около 60% от регистрациите на BEV, като броят им се утроява в сравнение с 2019 г. В Норвегия BEV представляват 54% от продажбите на нови автомобили през 2020 г., което се увеличава от 30% през 2018 г. В някои други европейски страни, обаче, процентът на регистрациите на BEV остава под 1% от общия автопарк. Продажбите на PHEV са били най-високи в Швеция (23%) и Норвегия и Исландия (20%).
В Германия се отчита невиждан ръст в продажбите на електромобили – цели 55%, като високата цена явно не спира немците да предпочетат електромобила пред другите модели. Изграждането на достатъчно голяма мрежа от станции за зареждане, както и пробегът са сред основните притеснения на собствениците на електромобили, но стъпка по стъпка те се разрешават. Повечето електромобили, дори малките модели, могат да изминат между 300 и 500 километра само с едно зареждане на батерията. В цялата страна до момента има около 50 хиляди станции за зареждане.
За да се постигнат амбициозните цели за намаляване на CO2 обаче, продажбите на електрически превозни средства ще трябва да се увеличат значително във всички страни от ЕС. Скорошно проучване показва, че до 2030 г. ще са необходими до 6,8 милиона обществени точки за зареждане, за да се постигне предложеното 55% намаление на CO2 за автомобили – което означава, че трябва да видим над 22 пъти ръст за по-малко от 10 години.
За финал
Както виждате от това обобщение, както и от целия анализ, има много плюсове и минуси на управлението на автомобили с който и да е от тези видове гориво. В крайна сметка решението кой тип гориво и кой тип превозно средство да изберете зависи от вашите нужди, възможности и поглед в краткосрочен и дългосрочен план. Надяваме се, че нашето подробно експертно ръководство ви е дало известна представа за положителните и отрицателните страни на всеки вид гориво и задвижване, което ще ви помогне да вземете най-доброто решение.
Какво да правите със своя стар автомобил? Позвънете ни и ние ще ви предложим няколко варианта веднага: +359 885 771 777 или в сайта ни на адрес https://ecometal.bg/ може да отправите запитване за бракуване на кола, предаване на кола за скрап и изкупуване на коли за скрап при най-добри условия.
Остави коментар