Изборът на кола винаги включва много параметри, като те са различни за всеки шофьор и собственик на автомобил. Например, за мъжете по-важни ще бъдат мощността, външният вид на купето, тип предаване, дори интериорните решения и икономичността на колата, дължимите данъци и застраховки. Жените също може да търсят икономичен автомобил, с по-малки градски размери и 4-5 врати, както и да отчитат какви мерки за безопасност предлага колата, какъв е ценовият диапазон и дали колата е достатъчно маневрена.
Не по-малко важен е изборът на тип двигател, който може да се задвижва чрез бензин или дизел, но и да бъде хибриден тип или двигател задвижван изцяло с електричество. Последните два варианта стават все по-предпочитани на фона на задаващата се забрана за нови автомобили с ДВГ, както и с мащабните усилия на Европейския съюз за намаляване на въглеродните емисии, отделяни в атмосферата. Новите данни от Schmidt Automotive Research показват, че Европа е на път да завърши 2022 г. с пазарен дял на електромобили (EV) над 25%, като се броят електрическите превозни средства, захранвани от батерии (BEV) и хибридните електрически превозни средства (PHEV).
Малко предистория – какво се забранява и защо
През юни 2022 година законодателите на Европейския съюз гласуваха одобрение на забраната за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 г., като се справиха с разнородните мнения, което би изложило на риск целите на блока в областта на климата.
Членовете на парламента гласуваха против изменение, което би облекчило изискването към производителите на автомобили да намалят емисиите до 90 процента до 2035 г., вместо 100 процента, предложени от Комисията миналата година. Резултатът определя позицията за преговори с държавите-членки по-късно тази година, които ще определят окончателния вид на закона и кога ще влезе в сила със сигурност.
Ако тогава бъде постигнато споразумение, това на практика означава краят на автомобилите с двигател с вътрешно горене в Европа, отбелязвайки радикална промяна на форма на транспорт, която доминира повече от век. Това също би било решаваща победа за климатичната програма на блока, като транспортният сектор се оказва един от най-трудните за декарбонизиране.
Законодателите от консервативната Европейска народна партия – както и други десни групи – се опитаха да смекчат амбицията за намаляване на въглеродните емисии от автомобилите, подчертавайки опасенията относно потенциални загуби на работни места в индустрията.
Законодателите също така гласуваха против поправка, която ще позволи на производителите на автомобили да купуват кредити за така наречените електронни горива. Тези синтетични горива, произведени с помощта на уловен въглероден диоксид, с водород, произведен от възобновяеми енергийни източници, бяха рекламирани като начин за запазване на двигателя с вътрешно горене.
Тенденцията е все повече хора да се насочват към друг тип коли, които не замърсяват толкова околната среда и дори могат да са по-икономични.
Бензин, дизел, хибрид или електрическа кола – как да направите избор
Преди беше толкова просто: повечето автомобили имаха бензинови двигатели, повечето микробуси и камиони използваха дизел. Сега имаме набор от източници на енергия, които да вземем предвид, когато избираме нови превозни средства. Това прави решенията на водачите много по-трудни, а всъщност и на производителите в известна степен.
Изборът между различните видове задвижване на двигателя трябва да бъде много внимателен и да става на база добро познаване на предимствата и недостатъците им. За да ви помогнем да разберете основните налични горива и начини на задвижване, подготвихме удобно ръководство за предимствата и недостатъците на всяко от тях.
Няколко важни разлики между електромобилите и колите с ДВГ
Една съществена разлика е, че всички топлинни двигатели с химическо задвижване отделят преработени газове. Това се отнася в известна степен до електромобилите. По време на тяхното производство се отделят много по-малко парникови газове или никакви, като не допринасят и за шумово замърсяване. Може да видите примерен калкулатор за вредните емисии на три вида двигатели – само на бензин, хибрид и електрически, на сайта на Union of Concerned Scientists. Те изчисляват, че 381 г на 1.5 км. се отделят от бензиновата кола, 198 г от хибриден тип автомобил и 100 г за електромобилите.
Единственият основен компонент, който виждаме само в електрическо превозно средство, пък е високоволтовата батерия. Батерията с високо напрежение е еквивалент на резервоар за гориво на автомобил с ДВГ. Именно батерията отговаря за осигуряването на необходимата електрическа енергия на електродвигателя.
Електрическият мотор е друга нова част, която срещаме в електрическата кола. Електрическият мотор е отговорен за преобразуването на електрическата енергия в механична енергия, за да задвижва автомобила. Не всичко обаче е толкова просто – електрическият мотор ‘говори’ на различен език от високоволтовата батерия. Батерията с високо напрежение използва DC (постоянен ток), докато електрическият мотор използва 3-фазен AC (променлив ток).
Очевидно е, че се нуждаем от нещо, което бихме нарекли „преводач“ между тези две части. Тази роля се поема от устройството за силова електроника, обикновено известно като инвертор.
Силовата електроника е отговорна за преобразуването на постоянен ток от батерията с високо напрежение в 3-фазен променлив ток за електрическия мотор по време на задвижване. Обратното се случва по време на регенеративно спиране – AC се преобразува в DC, за да зареди батерията с високо напрежение.
Ефективността на инвертора играе решаваща роля за цялостната ефективност на електрическото превозно средство. Силовата електроника обаче не е единственият „преводач“ в електрическото превозно средство. Вграденото зарядно устройство е второто свързващо устройство. То преобразува AC 1 или 3 фаза от мрежата в DC, за да зареди батерията. Когато използваме зареждане с постоянен ток с висока мощност, вграденото зарядно устройство не участва.
Друга област, която е много различна, е отоплението на кабината на електромобилите с PTC нагреватели (положителен температурен коефициент) и термопомпи. Тези устройства не съществуват в превозни средства с ДВГ, които имат много загуба на топлинна енергия (поради ниската топлинна ефективност на техните двигатели) и е лесно да се използва част от нея за отопление на купето.
При електрическите превозни средства обаче това не е възможно. Високата ефективност на задвижването означава, че произведената топлинна енергия е минимална. Ето защо са необходими различни устройства, които да произвеждат необходимата топлина за купето, както и за батерията.
DC/DC преобразувателят е друг изцяло нов компонент. Това устройство е отговорно за преобразуването на високото напрежение DC от батерията в 12V за консуматорите на ниско напрежение на автомобила (светлини, инфотейнмънт, електрически прозорци, огледала и други).
Въпреки че както колите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), така и електрическите автомобили използват компресора на климатика, начинът, по който захранват този компонент, е напълно различен. В електрическата кола компресорът на климатика е устройство с високо напрежение и се захранва от батерията. В кола с ДВГ обаче това е механична част, която поема мощност от коляновия вал на двигателя. Ето защо, когато включим климатика в автомобил с двигател с вътрешно горене, може да почувстваме лека загуба на мощност, тъй като компресорът на климатика отнема малко мощност от двигателя.
И двата типа автомобили използват скоростни кутии, но те са много по-просто устроени при електрическата кола (с няколко изключения при някои модели). EV колите обикновено идват само с една скорост. В съвременните леки автомобили с ДВГ вече се разпространяват 9-степенни автоматични трансмисии.
Философията на спирачната система също се различава между колите с ДВГ и електрическите автомобили. В повечето електрически превозни средства, когато водачът натисне педала на спирачката, електрическият мотор служи като генератор, който извършва първоначалното спиране и едновременно с това презарежда батерията – затова го наричаме „регенеративно спиране“. Ако водачът се нуждае от повече спирачна сила, има праг, след който конвенционалната хидравлична система спира автомобила. В повечето ежедневни ситуации електрическите автомобили изобщо не използват конвенционалната спирачна система, като по този начин удължават експлоатационния живот на спирачните накладки и дискове. Това са и едни от най-често подменяните части при посещение на сервиза. В автомобил с ДВГ обаче хидравличните спирачки се използват всеки път, когато водачът натисне педала на спирачката.
Друга разлика между задвижваните с гориво и електрическите автомобили е простотата на самия двигател. Електрическият мотор в повечето случаи не се нуждае от поддръжка и има само две движещи се части. За разлика от това, двигателят с вътрешно горене има много движещи се части – среден 4-цилиндров двигател има поне 40 такива. Нуждае се от редовна смяна на маслени и горивни филтри, ангренажната верига или ремъкът са жизненоважни и се нуждаят от поддръжка, поликлиновите ремъци управляват всеки спомагателен компонент. И това са само част от нещата, подлежащи на смяна при експлоатация на автомобила.
Прилики между електромобилите и колите с ДВГ
Всичко, което е свързано с окачването, колелата и гумите, е доста сходно между колите с двигател с вътрешно горене и електрическите автомобили. Започвайки с окачването, едни и същи архитектури се използват и в двата типа автомобили. Разбира се, различните производители може да прилагат различен подход, който да промени в известна степен крайния резултат.
Хибридните автомобили обикновено имат същият дизайн на окачването като техните стабилни колеги с ДВГ. Електрическите автомобили, които са базирани на специални EV платформи, използват най-вече напълно независими конструкции на окачване като многораменни, двойни напречни носачи и други сложни конструкции.
Разбира се, амортисьорите и пружините са адаптирани в електрическите автомобили, за да се справят с допълнителното тегло, което носят. Гумите също са сходни по дизайн между колите с ДВГ и електрическите коли. Има гуми и за двата вида превозни средства, които осигуряват ниско съпротивление при въртене.
И накрая, кормилната система както при коли с ДВГ, така и в електромобилите, е подобна. И двете са оборудвани с електромеханични системи със съответните блокове за управление. Електромеханичните системи са задължителни, тъй като те са в състояние да поддържат усъвършенствани системи за подпомагане на водача, като асистент за лентата и автономно паркиране.
Кое е по-евтино: дизелова, бензинова, хибридна или електрическа кола?
Първоначалната искана цена на дизеловите автомобили често е по-евтина от електрическите модели поради това, че производството на големите батерии в електромобилите е трудоемко и покачва крайната цена. За този процес са необходими много скъпи източници на суровини, а добивът им не е евтин. Нито производството на батерии след това, като и двете не са на същото ниво като веригата за доставки на превозни средства с изкопаеми горива.
Освен това електромобилите разполагат с много по-модерни технологични системи като стандарт. Повечето производители все още имат само по един изцяло електрически модел автомобил (за разлика от Tesla например). В сравнение с дизеловите автомобили, които могат да се произвеждат масово евтино и да имат налични по-евтини варианти, при електрическите автомобили ъпгрейдите са в посока на мощност. Когато има вариации за електромобилите, като при модела Renault Zoe, те обикновено са подобрения в производителността – т.е. по-мощен двигател на модела GT Line, отколкото в другите два.
Хибридните модели също държат по-висока начална цена, но това пак е оправдано на фона на по-ниските разходи за поддръжка на автомобила в дългосрочен план. Единствено разходът за гориво може да остане по-висок, тъй като цените на горивата продължават да растат и това е важен фактор за всеки собственик на автомобил.
Дизеловите или електрическите коли са по-лоши за околната среда?
Ако се притеснявате колко CO2 емисии отделя вашата кола, докато шофирате, значи електрическата кола е най-подходящият избор. Електромобилите нямат двигател с вътрешно горене, както дизеловите модели, (хибридите могат да имат бензинов/дизелов двигател), нито отделят огромно количество вредни парникови газове в атмосферата.
Според последните данни на Европейската агенция по околна среда, средните емисии на CO2 от дизелов автомобил са 121,5 г/км, близо един път и половина повече от целта на ЕС за 2020-21 г. от 95 г/км за всички нови автомобили.
Въпреки че производството на електрически автомобили води до отделяне на по-високи емисии, има данни, че общите емисии на глобално затопляне от EV коли са около половината от тези на бензинова кола за целия живот. Данните са добити на база на проучване, в което се анализират Nissan Leaf и Tesla Model S.
Амортизация на електрическите превозни средства срещу бензинови, дизелови и хибридни коли
Заедно с горивото, амортизацията на автомобила обикновено е най-големият текущ разход, свързан с автомобилния транспорт. Добрата новина за амортизацията на електрическите превозни средства е, че става все по-ниска през цялото време. Това е така, защото употребяваните електромобили стават все по-желани, помагайки с остатъчните стойности, на които се основава амортизацията. Бензиновите автомобили обикновено имат най-голяма амортизация, докато лошият имидж на дизеловите двигатели доведе до рязък спад през последните години.
В момента хибридите показват обещаващи нива на амортизация, докато предстоящата забрана за продажба на бензинови и дизелови автомобили само помага на електрическите автомобили да запазят по-силни позиции.
Най-големият разход при закупуване на нова кола е амортизацията и това трябва да е вашата грижа номер едно, особено ако обмисляте нов и скъп изцяло електрически модел. Можете да спестите пари, като предадете старата си кола за скрап на Екометал Инженеринг, и инвестирате средствата в електромобил. Ние ще ви дадем топ цена, която базираме на експертния си над двадесет годишен опит, като освен това ще вземем колата от място и по предварителна оценка ще получите пари за нея веднага. Както вече видяхте, лека-полека колите с ДВГ ще останат в миналото, ако всичко върви по план.
А в това отношение електромобилите имат големи предимства, включително:
- Нулев пътен данък, т.е. без дължим годишен данък
- Обособени зони за свободно безплатно паркиране
- Ниски разходи за гориво, т.е. за зареждане с ток, който е около 10 пъти по-евтин от бензин/дизел
- По-ниски разходи за обслужване на автомобила
- Минимално шумово замърсяване и тихо пътуване
- Нулеви емисии за опазване на природата
- Висока остатъчна стойност
- Незабавно ускорение
Тъй като темата е изключително актуална и важна за нашите клиенти и партньори, ще продължим с ценните знания с втора част съвсем скоро.
Остави коментар